نحوه پیدا کردن بازار هدف صادراتی در تجارت

قبلا هم اگه یادتون باشه در مورد بازار هدف صادراتی دو تا فرم دیگه که فرم های شماره یک و دو بهتون داده بودم که فرم شماره یک در مورد پورت فولیو بود و فرم شماره دو در مورد چرخه تولید تا مصرف بود. من اومدم همه این فرم هارو به اضافه فرم های شماره سه و چهار رو که فرم جذابیت بازار فرم چهار هست رو همه رو یکی کردم و در قالب یک فایل در اختیارتون می گذارم.

یه توضیحی در مورد این فرم ها بدم که بدونین چه کمکی بهتون میکنه و بگم استفاده کردن از این فرم ها چه مزیتی داره، فرم شماره یک در واقع از شما میخوایم که استعدادهای محیطی و منطقه ای خودتون رو شناسایی کنید و نام ببرید.

برای اینکه بتونین ببینین دیگران چطور این فرم رو تکمیل کردن و در چه کیفیتی بوده من نمونه فرم یکی از دوستان و همکاران آرادی که بهتر از همه و تکمیل و کامل تر از همه تونسته تکمیل کنه برای شما گذاشتم تا مطالعه کنید و ببینید. شما هم سعی کنید مثل ایشون تولیدات، محیط اطراف و امکانات و استعداد منطقه ای خودتون رو به خوبی شناسایی کنید و در واقع ببینید که چطور می تونید از اینها استفاده کنید.

شناسایی بازار هدف صادراتی

شناسایی بازار هدفاین شناسایی و داشتن اطلاعات به شما کمک میکنه که در طی زمان بتونید محصولات و یا خدمات بهتری رو برای عرضه پیدا کنید و یا اگر لازم شد که محصولتون رو تغییر بدین بدونید که در واقع چه گزینه هایی برای شما وجود داره. اما حتی اگر قصد تغییر محصولتون رو ندارید داشتن اطلاعات در مورد محیط اطراف به شما کمک میکنه که بتونید قدم های بعدیتون رو با اطمینان بیشتر و دقت بیشتری بردارید.

تو فرم شماره دو ما از شما خواستیم که چرخه تولید تا مصرف رو به طور کامل در بیارید. یعنی مثلا اگه یه محصولی داره تولید میشه در یک کارخانه ای بر فرض اگر فرض کنیم سیب هستش، سیب از زمانی که باغدار داره اینو تولید میکنه افراد مختلفی دارن ازش خرید می کنند حالا کسانی هستند که به صورت سلف، به صورت پایه درختی یا به صورت کامل ازشون میخرن.

محصول میره به جاهای مختلفی، حالا چه کسانی میخرن؟ سردخونه، میدان باری، کارخونه سیب و آبمیوه، کمپوت سازی، مرباسازی، مارمالاد سازی، شیرینی پزی ها، سازمان های دولتی برای مصرف کارمند هایشان و یا فروشگاه های زنجیره ای برای عرضه محصولشون این رو خرید کنند.

پس شما دارین میبینین که یه تعداد زیادی دارن این کالا رو در قشرهای مختلف خرید میکنند. این قشرها میشن چرخه اول، چرخه بعد از اون اگر مثلا مربا هستش بعد تبدیل به کمپوت و فرآوری میشه، یا مثلا مارمالاد هست فرآوری میشه، یا اگر آبمیوه هست کنسانتره میشه یا آبگیری میشه و در واقع تبدیل به محصول ثانویه میشه و بعد از اون در اختیار مصرف کننده نهایی قرار میگیره.

بازار هدف صادراتی

اما اگر محصولتون مثلا میره در سردخونه مستقیم در اختیار مشتری بعدی قرار نمیگیره، میاد دوباره به میدون بار یا از سردخونه سرمایه گذار یا تاجر اینو برای صادرات یا برای شرکت های بسته بندی داخلی خریداری می کنند و دوباره بسته بندی می کنند و این رو در بازار داخلی یا خارجی عرضه می کنند.

پس بین شما و مصرف کننده باز دو و سه تا دیگه وجود داره: این سردخونه، شرکت های بازرگانی، میدان بارهایی که دوباره این محصول رو از سردخانه میخرن و در بازار عرضه می کنند، سرمایه گذارهایی که این محصول رو میخرن و این محصول رو در سردخونه نگهداری میکنند و یا تاجرهای داخلی و یا خارجی که این محصول رو میخرن و کار صادراتش رو انجام میدن، ممکنه قبل از اون بسته بندی کنند یا بسته بندی نکنند.انبار میوه

در مجموع تمام این قشرهایی که من گفتم میشن کسانی که بین تولید تا مصرف شما قرار دارند و هرکدوم به صورت شاخه های مختلفی ممکنه یک یا دو یا سه شاخه مجزا بشن و محصول در اختیارشون قرار میگیره. داشتن این اطلاعات به شما کمک میکنه که در فرم شماره سه که ما میخوایم در واقع اینهارو بر اساس منطقه، سطح خرید، شغلشون، صنفشون یا اخلاقیات خاصی اگه دارن اینها رو اگه دسته بندی کنین می تونین استفاده کنین.

پیدا کردن بازار هدف فروش محصول

مثلا سازمان های دولتی، شرکت های میدان بارها یا کارخانه های تولید آبمیوه یکی از ارگان هایی میشه که ممکنه سیب و بخره. وقتی میاین در فرم شماره سه اینها رو دسته بندی میکنین کسانی هستند که سیب رو به صورت کلی میخرن، کسانی هستند جزئی میخرن، کسانی هستند که یک کامیون میخرن و یا کسانی هستند که ممکنه صدتا کامیون کمتر نخرن.

این دسته بندی هایی که شما در فرم شماره سه انجام بدین به شما کمک میکنه که بتونین بعد از اون در حوزه بررسی مزیت ها و معایبی که این مشتری ها دارن که در واقع در فرم جذابیت بازار و فرم شماره چهار از شما میخوایم که نسبت به تحلیل این مساله اطلاعات پیدا کنید استفاده کنید.

[av_notification title=’توجه’ color=’blue’ border=’dashed’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’normal’ icon_select=’yes’ icon=’ue837′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=”]
بعد از اینکه شما در فرم شماره چهار مشتری هاتون رو بر اساس مزیت ها و معایت الویت بندی می کنید و لیستی که در نهایت برای شما به دست میاد لیستی از مشتری هایی هستند که بر اساس الویت دسته بندی شدند.
[/av_notification]

شناخت بازار فروش

پس از اون به بعد خیلی راحت تر میتونید رو بازاریابی اونها کار کنید و در واقع بدونید که الان من رو کدوم بازار کنم؟ رو کدوم صنف از مشتری هام کار کنم؟ اگر بعد از یه مدتی این اطلاعاتی که بدست آوردین اشتباه بود میاین اصلاح میکنین و در واقع لیست الویتتون رو به روز می کنید و بر اساس الویت های جدیدتون فعالیت می کنید در نتیجه خیلی سریع تر می تونید به اهدافتون برسید.
امیدوارم موفق و پیروز باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.