قوانین تجارت و انواع شرکت های تجاری

خیلی از شما دوستان در زمینه قوانین تجارت اطلاعات خوبی دارید و دانش فنی آن را دارید و یک سری بحث­هایی که مطرح می­کنم ممکن است که برای شما آشنا باشد. نیازی نیست که حتماً این­ها را گوش کنید و مباحثی که ناآشنا هست، ممکن است برفرض در قانون تجارت انواع اطلاعات را داشته باشید اما در حوزه قوانین آنسیترال اصلاً اطلاعاتی نداشته باشید، در حوزه اطاق داوری و اطاق بین الملل اطلاعاتی نداشته باشید، در بحث­های گارانتی­ها، ال سی­ها و دیفرپیمنت­ها و امثال این­ها اطلاعاتی نداشته باشید. من در این فایل صوتی می­خواهم در مورد بحث شرکت­ها با شما صحبت کنم و انواع شرکت­ها را به صورت خیلی مختصر برای شما توضیح بدهم که با آنها آشنا بشوید چون خیلی از شما در طی زمان شرکت­های مختلفی ممکن است ثبت کنید و این مسئله ممکن است از این بعد که چه شرکتی ثبت کردم و مسئولیت­هایی که در شرکت ایجاد می­کند، مشکلی برای شما ایجاد کند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

انواع شرکت های تجاری قابل ثبت از نظر قانون

من مختصراً چندین مورد شرکتی که وجود دارد بر اساس ماده 20 قانون تجارت، به شما می­گویم. شرکت­ها بر اساس ماده 20 قانون تجارت 7 نوع هستند:

  1. شرکت­های سهامی
  2. شرکت­ با مسئولیت محدود
  3. شرکت تضامنی
  4. شرکت مختلط غیر سهامی
  5. شرکت مختلط سهامی
  6. شرکت نسبی
  7. شرکت تعاونی
  8. شرکت تولید مصرف

بین این­ها، 4 مورد آن مهم است که من برای شما توضیح می­دهم و الباقی را چون خیلی مهم نیست توضیح نمی­دهم. فقط از نظر مسئولیتی به شما توضیح می­دهم.

سهامداران یک شرکت با مسئولیت محدود، فقط به اندازه سهامی که در آن شرکت ثبت شده مسئولیت دارند. یک نکته هم بگویم، اگر شما مُهری با اسم شرکت خودتان بزنید و گزینه مسئولیت محدود را در آن ننویسید، مدیر عامل آن شرکت مسئول می­شود و خیلی مسئولیت­های افزایش پیدا می­کند، پس لازم است به این مسئله خیلی توجه داشته باشید. شرایط یک شرکت با مسئولیت محدود این است که سهامداران به اندازه سرمایه ثبت شده شرکت مسئولیت دارند، مدیر عامل هر چیزی که امضاء کند، به اندازه کل مبلغ مسئولیت دارد اما سهامداران چون ممکن است شما خانواده خودتان را به شرکت بیاورید و به هر عنوانی شما در شرکت بدهکار بشوید، ورشکست بشوید و امثال این­ها و این منجر به این می­شود که برای خانواده شما مسئولیت ایجاد بشود.

در شرکت­های سهامی مسئولیت به نسبت سهم است. مثلاً اگر یک نفر 20 درصد سهم دارد و شرکت به هر علتی بدهکار بشود به اندازه  20 درصد سهم برای شما مسئولیت دارد. اگرچه بانک­ها برای وام دادن به شرکت­های سهامی به مراتب راحت­تر هستند تا شرکت­های مسئولیت محدود.

در شرکت­های تضامنی، همه سهام­داران به اندازه کل مبلغ مسئولیت دارند، یعنی همه ضامن هستند. معمولاً صرافی­ها، شرکت­های خیلی خاص مثل بانک­ها و امثال این­ها شرکت­های تضامنی ثبت می­شوند و کار می­کنند. در شرکت­های تعاونی یک تفاوتی با شرکت­های دیگر دارد و آن این است که هر کسی به نسبت تعداد، رأی مطرح است، یعنی بر فرض مثال در یک شرکت تعاونی اگر 20 نفر آدم هستند و یک نفر صاحب 55 درصد از سهام آن شرکت است، یک رأی دارد و اگر 10 نفر از 19 نفر دیگر سهام­دار یک شرکت اگر بر این قضیه تصمیم بگیرند که کاری انجام بشود، یا 11 نفر تصمیم بگیرند که کاری انجام بشود، حق رأی با آن­ها می­باشد و در واقع آن 55 درصد سهم، ملاک نیست. اما در شرکت­های مسئولیت محدود تضامنی حق رأی با کسی است که بیشترین سهام را دارد و در شرکت­های تعاونی حق رأی با کسانی است که بیشترین رأی را دارند یعنی بیشترین میزان سهامدار طرف آن­ها است نه بر اساس سرمایه. حالا تفاوت آن­ها در چی هست و به چه صورت هست؟ خیلی مفصل است که بخواهم صحبت کنم.

اما اکثر کسانی که دارند شروع کنند بهتر است که با شرکت­های مسئولیت محدود شروع کنند و شرکت­های سهامی عام یا خاص ثبت نکنند که باز این دو شرکت هم تفاوت­هایی با هم دارند. شرکت­های سهامی عام شرکت­هایی هستند که در بورس ارائه می­شوند و شرکت­های سهامی خاص شرکت­هایی هستند که در بورس ارائه نمی­شوند. البته بورس الان یک سیستمی قرار داده است که می­شود شرکت سهامی خاص را هم در بورس عرضه کرد ولی با یک شرایط خیلی خاصی است که الان نمی­خواهم به این مسئله بپردازم اما به صورت عمومی، شرکت­های سهامی عام شرکت­هایی هستند که در بورس عرضه می­شوند و عرضه و فروش اوراق سهام­داران از طریق بورس انجام می­شود و قیمت تمام شده آن محاسبه می­شود و قیمت واقعی آن در اوراق مشخص می­شود. به علت­های مختلف قانون این گونه تعریف کرده است و مزیت­هایی هم که دارد این است که شرکت­های سهامی عام قابلیت جذب سرمایه از طریق بورس را دارند اما شرکت­های سهامی خاص نمی­توانند به صورت عمومی برای فروش اوراق یا سهام خودشان تبلیغ کنند، این بحث­های قانونی­ای دارد که بعضی از شرکت­هایی که شما می­شناسید امثال پدیده به خاطر این که سهامی عام نبود و اوراق آن در بورس عرضه نمی­شد یکی از مشکلات قانونی آن شرکت در عرضه فروش سهامش همین مسأله بود که به بقیه آن کاری ندارم.

ولی به صورت عمومی شرکت با مسئولیت محدود برای کسی که می­خواهد کار تجاری شروع کند بهتر است از شرکت با سهامی خاص. شرکت­های تضامنی بسیار دردسر دارد، شرکت­های تعاونی هم بد نیست و مربوط به زمانی است که تعداد خیلی زیاد است. مثلاً شما یک کاری را می­خواهید انجام بدهید و هر کدام به نسبت حدودی به یک اندازه سهام می­گذارند، می­توانید از آن استفاده کنید و خوب است.

امیدوارم این آموزش­ ما در مورد انواع شرکت­ها به شما یک دیدگاه کلی داده باشد. کسانی که می­خواهند کار تجاری خودشان را شروع کنند، حتماً مشاوره بگیرند و این طور نباشد که یک کاری را بدون مشورت، بدون مدیریت انجام بدهند و بعد در چاله یک مشکلی گیر می­کنند و فاجعه است و نمی­شود آن را حل کرد و خیلی سخت می­شود آن را بر طرف کرد.

برای ارتباط و دریافت مشاوره از استاد نظام پرور می توانید با شماره ذیل تماس حاصل نمایید:

مشاور تجاری و برندسازی

فایل صوتی توضیحات استاد نظام‌پرور، مدیر توسعه کسب‌و‌کار و مشاور امور صادراتی گروه شرکت‌های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.