رسید های تقلبی در پرداخت های بین الملل

با فایل­های ساعت 20 در مورد قوانین، همراه شما هستیم که یک سری قوانین تجارت و تجارت بین الملل را برای شما مطرح کنیم. چند روزی به خاطر گرفتاری که داشتم نتوانستم مباحث قانونی ساعت 20 را برای شما مطرح کنم.

امروز می­خواهم در مورد بحث نقل و انتقالات پولی صحبت کنم که در فایل آموزشی قبلی در این مورد بحث کردیم که یکی از روش­های پرداخت پول از طریق تلگرافیک ترنسفر (Telegraphic Transfer) هست و این، تعهداتی فقط از نظر کاغذی برای کسی که خرید می­کند و کسی که می­فروشد می­باشد و از بابت این قضیه نمی­توانند به جایی مراجعه کنند یا اتفاقی بیفتد. در این موارد چه کاری می­شود کرد؟

اگر شما می­خواهید پرداختی انجام دهید و یا دریافتی انجام بشود، مشتری از شما قرارداد می­خواهد و یا در مواردی پروفرما اینویس (Performa invoice) می­زنند. اگر مفادی از incoterms داخل Performa invoice درج شود می­توانند از طریق اتاق بازرگانی بین الملل برای مواردی که اتفاق افتاده از شما شاکی بشوند یا درخواست بدهند که اتاق بازرگانی بین الملل به شما فشار بیاورد. مکاتبات شما اکثراً ایمیلی هست و امضاها و  تصویر مکاتبات شما همه از این طریق ارسال می­شود و اتاق بازرگانی بین الملل در ایران چون خیلی قدرت ندارد، خیلی مطرح نیست ولی در کشورهای دیگر مثل چین و امثال این­ها که اتاق بازرگانی بین الملل مطرح هست اگر اتفاقی به این صورت بیفتد شما می­توانید پیگیری کنید تا مبلغی که بوده را پس بگیرید و کاری را که می­خواهید انجام بدهید، یعنی در واقع آن تقاضایی که دارید را برای شما انجام بدهند، این یکی از اولویت­های آن است.

در مورد دریافت پول باید خیلی دقت کنید. اگر مشتری مدعی شد که به حساب شما پول واریز کرده است، تا مبلغ پول به حساب شما نیامده و صراف شما این مورد را تأیید نکرده یا کسی که حسابدار است پول را در حساب خودش دریافت نکرده است، بر اساس اصطلاحاً Telex realese یا فیش­ها یا رسیدهایی که به شما می­دهد نباید بپذیرید که کار مشتری را شروع کنید یعنی باید پول را در حساب خودتان ببینید.

در مواردی مشتری­ها ادعا می­کنند که پول را به حساب واریز کردند، گاهی موارد کلاهبرداری در این زمینه­ها پیش می­آید و افرادی هستند مثل Fraudulent و Gheater و امثال این­ها، متقلب­ها اسناد تقلبی درست می­کنند و به شما نشان می­دهند و مدعی می­شوند که ما مبلغ کالا را ارسال کردیم و شما باید حمل کالا را انجام بدهید، در این مواقع هیچ وقت عجله نکنید.

موردی بود که من در همین مسئله، تقریباً 6، 7 سال پیش بود، مشتری از مالزی از من خرید کرد و یک مبلغی پیش پرداخت زد و به حساب من واریز شد، کالای مشتری را آماده کرده و ارسال کردیم، کالا که روی کشتی رفت، مشتری به محض این که بار ارسال شد اظهار داشت که الباقی مبلغ را واریز کرده، برای من یک تلکس فرستاد که از فلان بانک مالزی به بانک شما در هنگ کنگ یا در فلان کشور واریز شده است، سند کالا را به نام من انتقال بدهید. من گفتم که هر زمان پول به حساب من آمد سند به نام شما انتقال پیدا می­کند. دو روز بعد شاکی به من زنگ زد که چرا سند را انتقال نمی­دهید؟ من گفتم پول به حساب من نیامده، شما سندی مبنی بر این که پول به حساب من واریز شده ارسال نکردید و آن کاغذ سند الکی است و سند دیگری ندارد و من تا پول در حسابم نباشد نمی­توانم سند را آزاد کنم. شاکی سروصدا کرد که اگر این کار انجام نشود من شکایت می­کنم، من هم گفتم پولی که به حساب من واریز نشده نمی­توانی شکایت کنی. قبل از این که کالا به مقصد پرکلاین برسد من سریعاً بارنامه را تغییر دادم. حالا در قوانین به شما خواهم گفت اگر به موردی خوردید بارنامه­­ها را قبل از رسیدن باید تغییر بدهید یا بارنامه­ها را به نام خودتان بزنید یا بحث­های بارنامه­ها را خواهم گفت که به نام چه کسی و چطور بزنید که به مشکلات قانونی نخورید یعنی اگر بار به مقصد برسد مشتری می­تواند شما را اذیت کند. اصطلاحاً کلین کند و بار را آنجا نگهدارد.

بعد از این که بارنامه را تغییر دادم شرکت کشتیرانی به مشتری اطلاع داد که بارنامه تغییر پیدا کرده است و باز هم تماس گرفت و علت را پرسید؟ من هم دوباره اظهار کردم که تا پول پرداخت نشود این کالا را تحویل نمی­دهم، این سند تقلبی است، اگر پولی بود به حساب من می­آمد. مشتری مدعی شد که پول در کجا و کجا گیر کرده و برگشت خورده است. من هم گفتم: حرف شما دروغ است، پول اگر می­خواست برگشت بخورد به حساب نمی­آمد، حساب من حساب بازی است و خیلی هم پول تا حالا به حساب آمده و حساب شما و حساب من هم هیچ مشکلی نداشته و هر دو در منطقه آس آن است و مشکلی برای پرداخت وجود ندارد.

این موارد زیاد پیش می­آید، یکی، دوبار به شما پول می­دهند، پرداخت­های سوم­شان با شانتاژ یا با سروصدا یا شرایط مختلف یا تهدید قصد دارند شما را وادار کنند که کالا را از شما بگیرند، سند سازی می­کنند و موارد مختلفی ایجاد می­کنند که همه جنبه تبلیغاتی و جنبه تقلب دارد، حواستان باشد. من، همان مشتری را هم جریمه کردم، هم به خاطر تقلبی که کرده بود اذیت کردم ولی به هرحال مجبور شد بقیه پول را پرداخت کند و من کالا را به او تحویل دادم. ولی اگر یک مقدار من یا شما در این موارد دچار عجله یا شتاب بشوید و بگویید راست می­گوید و پول را پرداخت کرده است، این کار را نکنید تا پول را در حساب خودتان ندیدید حرفش را باور نکنید.

اگر این مسئله را یک مقدار شل می­گرفتیم آن حجمی که طلبکار بودم می­خورد و هیچ پولی هم به من پرداخت نمی­کرد و خیلی وقت­ها حتی ممکن است این کار توسط تجار ایرانی انجام بشود، خود تاجر ایرانی بود و با این شانتاژ و تهدیدات که فلان کس و فلان کس را می­شناسم و تو را این کار و آن کار می­کنند، تهدید می­کرد که بابت این قضیه من از تو شاکی می­شوم. پس حواستان باشد اگر کسی آشنایی داشته باشد این ادعاها را نمی­کند و اگر هم بخواهد ادعا کند اول عمل می­کند و بعد ادعا می­کند و هیچکدام را هم شما باور نکنید. تا پول به حساب شما نیامده هیچ حرکتی انجام ندهید.

در قوانین تجارت سعی می­کنیم به شما روش­هایی یاد بدهیم، تکنیک­هایی آموزش دهیم که شما را از آسیب­هایی که مربوط به بحث تجارت هست جلوگیری کند و بتوانید کارتان را با اطمینان کامل پیش ببرید.

برای ارتباط و دریافت مشاوره از استاد نظام پرور می توانید با شماره ذیل تماس حاصل نمایید

مشاور تجاری و برندسازی

فایل صوتی توضیحات استاد نظام‌پرور، مدیر توسعه کسب‌و‌کار و مشاور امور صادراتی گروه شرکت‌های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.

 

 

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.