تجارت بین الملل

طبق روال معمول سعی ما بر این است که ساعت 8 شب قوانین درباره تجارت بین‌الملل و قوانین تجارت داخلی و بحث‌های قانونی و بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و رویه‌ها و مسائلی که می‌توان آن‌ها را به صورت یک قانون و پذیرش‌نامه مطرح کرد، صحبت کنیم.

یکی از مواردی که امشب می‌خواهم درباره آن صحبت کنم و درباره تجارت بین‌الملل و بحث‌های بانکی است، چیزی به نام PBG (performance bounce guarantee) است. PBG یعنی شما باید به کسی که می‌خواهید با او معامله کنید و می‌خواهد برای شما LC باز کند، تعهدی در قبال انجام کار بدهید. مثلا من از یک نفر یک LC می‌گیرم. این LC به حساب من می‌آید (مثلا 1 میلیون دلار، 100 هزار دلار، 10 میلیون دلار و هر عددی که هست) اما من کار خود را سر موقع انجام نمی‌دهم و برای او کالا نمی‌فرستم. درست است که مشتری به من پول نمی‌دهد و من هم پولی از او دریافت نکرده‌ام و تعهدی انجام نداده‌ام، اما مشتری می‌گوید من یک ماه الاف و معطل شما بودم تا قرارداد خود را انجام دهید و انجام ندادید. این یک ماه الافی و نگرانی و هزینه (بازکردن LCهای معمولی هزینه زیادی ندارد اما LCهایی که اصطلاحا compartment و توسط بانک‌های معتبر تأیید می‌شوند و این مسائل به آن‌ها اضافه می‌شود، هزینه‌های بیشتری می‎برد) و کسی که برای شما LC باز می‌کند عملا مدتی مقداری از اعتبار خود را برای شما بلوکه کرده است و نتوانسته از آن خرید کند و معطل مانده است. پس 1-2-3 درصد از شما تضمین می‌خواهد که اگر کار خود را انجام ندهید، به او خسارت بدهید. این بابت همان یک ماه معطلی است و PBG همین است.

در ایران روندهای تجاری ما کاملا و اکثرا در حوزه بین‌الملل غیرقانونی است (نه در ایران)، مثل بحث‌های دورزدن و تغییر اسناد و معاملات و تغییر مدارک و این مسائل را در کنار کار خود داریم، و اگر بانک‌های خارجی بخواهند خیلی راحت می‌توانند اسناد را رد کند و ما به خاطر همین قضیه نتوانیم LC مشتری را انجام دهیم و پولمان گیر کند و 2 درصد هم خسارت بدهیم. این دو درصد خسارت را در شرایطی که گردش حساب خوبی داشته باشید بانک برای شما می‌پذیرد و از اعتبار می‌گذارد، اگر گردش حساب خوبی در این بانک خارجی یا ارزی نداشته باشید قبول نمی‎کند. چیزی شبیه به تعهد حسن انجام کار است. شما متعهد می‌َشوید که من این کار را انجام می‌دهم و 2 درصد هم ضمانت می‌دهید. مشتری هم 100 درصد متعهد می‌شود که اگر کار را انجام دادید پول را به شما پرداخت کند. دو طرف در برابر هم این تعهدات را دارند.

چون اکثر رویه‌ها خیلی مطلوب نیستند، به هیچ وجه در معاملات اولیه خود تعهد PBG را قبول نکنید چون تجربه ندارید و اگر LC آن هم سنگین باشد ممکن است PBG خود را از دست بدهند. اما بعد از مدتی که کار کردید PBG هم قرار دهید. وقتی 10-20 معامله LC کرده‌اید و با رویه‌ها آشنا شده‌اید و مطمئن هستید که به چه صورت هستند و مدارکتان هم قابل پذیرش است و ریسک‌های کار را هم دیده‌اید، حالا PBG را بپذیرید و ریسک معامله را قبول کنید. قاعدتا مشتری‌هایی که بحث اعتبار برای آن مطرح است و می‌خواهند تازه با شما کار کنند، نگران هستند و این PBG را از شما می‌خواهند. اما مراقب باشید. یک قانون در LC وجود دارد که به قول یکی از دوستان ما ((LC همیشه طرف مشتری است)). یعنی همیشه به ضرر فروشنده است. یک اشتباه کوچک که بکنید پولتان از دست رفته است. یک اشتباه کوچک که بکنید کالا را فرستاده‌اید و پولی هم دستتان را نگرفته است. دو روز که اسناد را دیرتر بفرستید و اسناد اشتباه بفرستید کار خراب است. باید کمی در این بحث‌ها توجه بیشتری داشت.

 

امیدوارم دوستانی که می‌خواهند تجارت بین‌الملل را شروع کنند از این آموزش‌ها استفاده کنند و بتوانند کار خود را توسعه دهند.

برای ارتباط و دریافت مشاوره از استاد نظام پرور می توانید با شماره ذیل تماس حاصل نمایید

مشاور تجاری و برندسازی

فایل صوتی توضیحات استاد نظام‌پرور، مدیر توسعه کسب‌و‌کار و مشاور امور صادراتی گروه شرکت‌های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.

 

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.