کلاهبرداری از طریق اینترنت + فیلم

امروزه به دلیل رواج کلاهبرداری‌‌های اینترنتی، هر کسی ممکن است هدف کلاهبرداری‌های اینترنتی قرار بگیرد.
از سوی دیگر، کلاهبرداران از روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی برای فریب مردم و سرقت اموال آن‌ها استفاده می‌کنند و بسیاری از مردم به دلیل ناآگاهی از همین روش‌ها، قربانی این نوع کلاهبرداری‌ها می‌شوند.
بنابراین برای مقابله با کلاهبرداری‌های اینترنتی، ابتدا باید انواع روش‌های کلاهبرداری اینترنتی را بشناسید.

کلاهبرداری از طریق درگاه پرداخت اینترنتی

یکی از روش‌های مرسوم کلاهبرداری اینترنتی، فیشینگ از طریق درگاه‌های جعلی بانکی است.
در این روش لینکی برای شما ارسال می‌شود که با کلیک بر روی آن، به صفحه‌ای مشابه درگاه بانک هدایت می‌شوید.
مثلا ممکن است پس از گذاشتن آگهی فروش در سایت شیپور، پیامکی با این مضمون دریافت کنید که اگر می‌خواهید آگهی شما ارتقا پیدا کند، روی این لینک کلیک کنید و هزار تومان بپردازید. پس از باز کردن صفحه پرداخت، از شما خواسته می‌شود اطلاعات کارت بانکی مثل شماره شانزده رقمی، رمز دوم، شناسه CVV2 و تاریخ انقضای کارت خود را وارد کنید.

کلاهبرداری از طریق درگاه پرداخت اینترنتی

اگر پس از وارد کردن اطلاعات خود، روی دکمه پرداخت کلیک کنید، تمام اطلاعات حساب بانکی شما، برای صاحب آن سایت جعلی ارسال می‌شود و آن‌ها به تمام اطلاعات لازم برای خالی شدن حساب شما دست پیدا می‌کنند.
کلاهبرداران حرفه‌ای می‌توانند این پول را به حساب شخص دیگری واریز کنند یا با آن خرید اینترنتی انجام بدهند، به‌گونه‌ای که قابل ردگیری نباشد.

راه تشخیص صفحه جعلی پرداخت

درگاه پرداخت آنلاین تمام مجموعه‌های قانونی در ایران باید به درگاه shaparak.ir متصل شود و در تمامی لینک‌هایی که به درگاه پرداخت بانک متصل می‌شوند، باید عبارت shaparak.ir وجود داشته باشد. مثلا زمانی که می‌خواهید از طریق سامانه بانک ملی تراکنشی انجام بدهید، درگاه پرداخت بانک ملی به درگاه شاپرک وصل می‌شود.
گاهی لینک‌هایی برای افراد ارسال می‌شود که نه تنها عبارت shaparak.ir در آن نیامده، بلکه به html ختم می‌شود. بنابراین نباید با دیدن صفحه درگاه بانک مجاب شوید و اطلاعات کارت خود را وارد کنید، بلکه باید به لینک پرداخت توجه کنید.

راه تشخیص صفحه جعلی پرداخت

بازاریابی شبکه ای چیست؟

شرکت‌هایی که از طریق کلاهبرداری از مردم پول می‌گیرند، باید چنین مصادیقی داشته باشند: اول اینکه باید بحث پول در میان باشد و دوم، از ابتدا با نیت فریب افراد به این کار اقدام کنند.
ممکن است برخی افراد با جملات فریبنده‌ای این کار را انجام بدهند، برخی سبک‌های فریبنده‌ای برای دریافت پول دارند، برخی با وعده آموزش کلاهبرداری می‌کنند و برخی وعده رسیدن به چیزی را می‌دهند که وجود ندارد.

بازاریابی شبکه‌ای یا Network marketing یکی از روش‌های رایج کلاهبرداری است که متاسفانه افراد بسیاری، به‌خصوص جوان‌ها را به خود جذب می‌کند.
این افراد چگونه فریب خورده‌اند و با چه جمله‌ای متقاعد شده‌اند که این بازاریابی شبکه‌ای آن‌ها را ثروتمند می‌کند؟

بازاریابی شبکه ای چیست؟

نحوه کار شرکت های بازاریابی شبکه ای

شرکت‌های فعال در زمینه بازاریابی شبکه‌ای ادعا می‌کنند اگر محصولات ما را بخرید و بفروشید، پولدار می‌شوید. بنابراین از هر کدام از اعضای خود حداقل یک میلیون تومان پول می‌گیرند و محصولی مثل دستمال کاغذی یا لوازم آرایشی بهداشتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.
جوانانی که جذب این شرکت‌ها می‌شوند، معمولا چیزی از بازاریابی و فروش نمی‌دانند، بنابراین در نهایت تمام این یک میلیون تومان جنس را به اعضای خانواد و بستگان خود می‌فروشند. اما دفعه بعدی نه می‌توانند به غریبه‌ها چیزی بفروشند و نه به اعضای خانواده که هنوز جنس‌های قبلی را مصرف نکرده‌اند.
اگرچه شما در بازاریابی شبکه‌ای به ظاهر نشانه‌ای از کلاهبرداری نمی‌بینید، اما در واقع نوعی کلاهبرداری اتفاق می‌افتد. چون سیستم بازاریابی شبکه‌ای با نیت پلید جذب جوانان و گرفتن پول از آن‌ها راه‌اندازی شده و گردانندگان آن‌ها از ابتدا می‌دانند که اعضایشان هیچ‌ وقت نمی‌توانند برای محصولات خود بازار پیدا کنند و چیزی بفروشند.

نحوه کار شرکت های بازاریابی شبکه ای

دروغ های بازاریابی شبکه ای

پس از آنکه اعضای شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای نتوانستند محصولات خود را بفروشند، این شرکت‌ها با استفاده از حرف‌های انگیزشی دوباره آن‌ها را فریب می‌دهند.
مثلا می‌گویند: اگر افراد دیگری را به شبکه دعوت کنید، درصدی از سود فروش آن‌ها به شما تعلق می‌گیرد. این شخص هم فرد دیگری را وارد سیستم می‌کند و باعث بدبختی‌اش می‌شود.
این چرخه تا جایی ادامه پیدا می‌کند که همه واقعیت این سیستم را درک می‌کنند و می‌فهمند تا به حال به جای بازاریابی برای محصول، افراد را بازاریابی می‌کرده‌اند.

دلایل گرایش جوانان به شرکت های هرمی

بیشتر جوان‌ها حوصله کار کردن ندارند و وقتی می‌بینند می‌توانند به راحتی با این روش پول دربیاورند، گمان می‌کنند اگر همین کار را ادامه بدهند، حتما موفق می‌شوند.

دلایل گرایش جوانان به شرکت های هرمیدر حالی که پشت پرده خبر دیگری است، گردانندگان چنین شبکه‌هایی به‌خوبی می‌دانند که فروش محصولات آن‌ها سقف مشخصی دارد و کسی نمی‌تواند بیشتر از این حد بفروشد.

کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی

معنای شبکه اجتماعی از اسم آن مشخص است؛ یعنی اجتماعی که در جایی جمع شده و شبکه‌ای را تشکیل داده‌اند.
از آنجایی که جامعه هدف کلاهبردارها، عامه مردم‌اند، بیشتر در جایی تمرکز می‌کنند که اجتماع مردم حضور داشته باشد. کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام زیاد اتفاق می‌افتد.

کلاهبرداری در شبکه های اجتماعییکی از ترفندهای کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی تبلیغات دروغین با عنوان جایزه دادن است. جایزه گرفتن و برنده شدن بسیار لذت‌بخش است و کلاهبردارها هم می‌دانند که قربانیان آن‌ها جایزه گرفتن را دوست دارند، بنابراین تلاش می‌کنند از مسیری که برای مردم خوشایند است، سر آن‌ها کلاه بگذارند.
مثلا کانالی می‌سازند و می‌گویند اگر ده نفر را در این کانال عضو کنید، مبلغی را برنده می‌شوید. اگر این کار را بکنید، آن‌ها به روش‌های مختلف شما را فریب می‌دهند تا به اطلاعات بانکی شما دسترسی پیدا کنند؛ مثلا لینکی برای شما می‌فرستند که به درگاه پرداخت جعلی هدایت می‌شود.

کلاهبرداری با جعل عنوان شرکت ها

یکی از روش‌های رایج کلاهبرداری، سوء استفاده از عنوان شرکت‌های معتبر و معروف است. در این روش کلاهبردار با مشتریان این شرکت‌ها تماس می‌گیرد و برای ارائه خدمات مختلف از آن‌ها درخواست پول می‌کند.
مثلا پس از آنکه آراد برندینگ جایگاه سایت‌های مشتریان خود را از طریق سئو تا صفحه اول گوگل بالا آورد، افراد دیگری با آن‌ها می‌گیرند و از آن‌ها می‌خواهند که مبلغی را برای انجام خدمات به حسابشان واریز کنند.

کلاهبرداری با جعل عنوان شرکت هااین افراد هم به دلیل اعتمادشان به آراد برندینگ، بدون آنکه ادعای آن فرد را بررسی کنند، پرداخت را انجام می‌دهند.
بارها پیش آمده افراد کلاهبردار و سودجو از کسانی که قصد شرکت در همایش‌های آراد برندینگ را داشتند، پول گرفته‌اند. در حالی که ما بارها اعلام کردیم شرکت در همایش‌های آراد برندینگ و استفاده از تمامی آموزش‌های ما رایگان است.
فریب افراد برای این کلاهبرداران بسیار آسان است، چون هیچ‌کس همایش رایگان برگزار نمی‌کند.

شناخت راه های کلاهبرداری اینترنتی

روش‌های بسیاری برای کلاهبرداری وجود دارد، اگر می‌خواهید با تک‌تک مصادیق آن آشنا شوید، می‌توانید از طریق سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir اطلاعات بیشتری درباره جرایم سایبری به دست بیاورید.
این سایت علاوه بر معرفی مصادیق مختلف کلاهبرداری‌های اینترنتی، اخبار حوادث مربوط به این زمینه را هم منتشر می‌کند.
حتی در بسیاری موارد برای اطلاع‌رسانی بیشتر اسم و تصاویر کلاهبردارها هم در این سایت نمایش داده می‌شود.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.