چگونگی تحلیل بازارهای صادراتی بر اساس روشهای مدرن

در این آموزش قصد دارم درباره پیش نیازهای تحلیل بازارهای صادراتی با شما صحبت کنم، بر اثر یک سری روش­های مدرن. و یک سری تفاوت­هایی برایتان قائل بشوم تا بدانید که چطور می­ شود بازارهای صادراتی را تحلیل کرد و یک تصمیم گیری درباره نحوه تجارت گرفت. جلوتر حالا در مورد اینکه چه کاربردهایی دارد، سعی می ­کنم بیشتر صحبت کنم.

بررسی ظرفیت های صادراتی انواع کالاها

ببینید، اگر می­ خواهید یک کالایی را از نظر ظرفیت­های صادراتی آن در دنیا بررسی کنید. اول می ­توانید بفهمید حجم کالایی که در دنیا مصرف می ­شود چه عددی است و آن را مورد بررسی قرار بدهید. حجم­های قابل بررسی در این زمینه از طریق کدهایی مثل کدهای گمرکی یا HScode هست. یک کد شش رقمی استاندارد که در تمام گمرکات دنیا قابل استفاده است و از آن طریق می­ توانید در تمام گمرک­های مختلف دنیا اطلاعاتش را بدست بیاورید.

برای بدست آوردن HSCode قاعدتاً باید به سایت اتاق بازرگانی تهران یا سازمان تجارت ایران مراجعه کنید و آنجا می­ توانید کد تعرفه­ ها را ببینید و یا سرچ کنید و درباره یک محصول پیدا کنید. بعد از اینکه کد تعرفه­ تان را پیدا کردید، برای اینکه بدانید از کشور ما چه مقدار از این کالا واردات یا صادرات می­ شود، می ­توانید در سایت گمرک، قسمتی با عنوان پروژه باز اطلاعاتی، آنجا می­ تواند اطلاعات کامل را به شما بدهد. با زدن کد تعرفه می­ توانید محصولتان را ببینید چقدر وارد شده است.

در سایت اتاق بازرگانی تهران هم این اطلاعات درج شده و در قسمت آمار صادرات و واردات می­ توانید آخرین آمار صادرات واردات یک کالا را بدست آورید و بر اساس آن ببینید چقدر صادرات از کشورمان می­ شود و یا چقدر واردات می ­شود؟ در این آمارها کشورهای مقصد و مقدار حجم و قیمت متوسط کالا هم مشخص شده است. پس یک نرخ متوسطی از کالا هم می ­توانید بدست بیاورید.
فقط تنها مشکلی که HSCode دارد این است که بعضی از محصولات  HSCode هایشان مشابه است و تنوع ریز جزئیات HSCode هایشان درج نشده است، بخاطر همین یک مقدار کار برایتان سخت می­ شود. اما بصورت عمومی ­می­ توانید رِنج آن را بدست بیاورید. یا بفهمید که اکثر کالاهایی که به فلان کشور می ­رود در چه رِنج قیمتی هست.

حالا در این پروژه باز اطلاعات، در گمرک حتی زده که چقدر حجم با چه قیمتی و با چه شرایطی مشخص شده است. سایت trademap.org، این سایت هم سایتی است که اطلاعات کامل تجارت جهان را در حوزه کالاهای مختلف دارد و شما می­ توانید این اطلاعات را از روی این سایت بردارید و با زدن HSCode های شش رقمی ببینید که از چه کشورهایی به چه کشورهایی صادر می­ شود؟ چقدر خرید می ­شود؟ رِنج قیمت­هایشان چقدر است؟ آیا نسبت به سالهای قبل شان توسعه داشته ­اند یا نداشته ­اند؟ و آمارهایشان را ببینید، تا سال ۲۰۱۷ رایگان است و بعد از آن هم باید یک سری هزینه­ هایی پرداخت کنید، یک اشتراک بگیرید تا بتوانید اطلاعات کامل را ببینید.

تا اینجا ما یک سری اطلاعات درباره آمار صادرات و واردات بدست آوردیم. بعضی از دوستان وقتی این اطلاعات را بدست می ­آورند می­ گویند فلان کالا چون صادر نشده است، نمی ­شود کار کرد.
از نظر من میزان صادرات و واردات یک کالا ملاک نیست.

اشتباه است که شما فقط بر اساس حجم­ها تصمیم ­گیری کنید. حجم­ها ظرفیت­های ممکن اتفاق افتاده بازار است، یعنی امروز این اتفاق­ها افتاده، اینها سوابق است، اینها ملاک برای اینکه الان ظرفیت بازار در این کالا وجود دارد یا ندارد نیست.

تحلیل بازارهای صادراتی با تکیه بر استراتژی تقاضا

اما چطور می­ شود این کار را بررسی کرد؟ آنها اصطلاحاً استراتژی که دارند و آنجا بررسی می­ شود استراتژی مصرف است. من با استراتژی مصرف خیلی موافق نیستم. استراتژی ما باید در حوزه تقاضا باشد. آن چیزی که دارد مصرف می ­شود، تأمین کننده­ هایش هستند، تولید کننده­ هایش هستند و رقابتش در بازارش سنگین است.

اما استراتژی تقاضا این است که شما تقاضاها را بسنجید و در بازارهایی که تقاضا وجود دارد کالای خودتان را عرضه کنید. چطور می ­شود استراتژی تقاضا را بدست آورد؟

در سالیان قبلی که این کار را انجام می­ دادند بسیار سخت بود. شما باید هزینه­ های بسیار زیادی به شرکت­های تحقیقاتی می­ دادید تا برای شما این کار را انجام بدهند. اما در این روش­هایی که ما داریم انجام می ­دهیم بسیار هزینه­ ها کمتر است، بسیار بسیار کمتر است و خروجی­ هایش قابل باورتر است، قابل اندازه­ گیری­ تر است، قابل اطمینان ­تر است.

حالا به چه صورت؟
اول از همه ما می­ آئیم و یک کالا را بررسی می­ کنیم بر اساس کیوردهایی که در گوگل هست، رفتار مردم را برای تقاضای یک کالا از نوع عملکرد آنها در جستجو و پیدا کردن اطلاعات در مورد آن کالا می ­شود بدست آورد.

پس ما می­ آئیم ببینیم اولاً مردم با چه عنوان­هایی سرچ می­ کنند؟ اصطلاحاً گوگل کیوردهای آنها را بدست می­ آوریم. بعد می ­آئیم و سرچ ولوم­های آنها را بدست می­ آوریم که چقدر اینها جایگاهی دارد؟ چه رتبه ­هایی دارد؟ چقدر در ماه سرچ می­ شود؟ کلمات مشابه به صورت عمومی چقدر سرچ می­ شود؟ و بعد می ­آئیم اینها را ترید می­ کنیم براساس محصولات مختلف در کشورهای مختلف و حتی شهرها می­ توانیم رقابت­هایش را بررسی کنیم.

ما اینجا چند تا چیز فهمیدیم. تفاوت نوع فهم، نوع بررسی­ها با هم را نگاه کنید. اکثر تجار ما الان شما صحبت کنید می­ گوید برو بررسی کن چقدر صادرات کالا داریم؟ چقدر واردات و به کدام کشور است؟ هر کشوری که بیشتر کار می­ کند برو کار کن. نه اصلاً من مخالف این قضیه هستم. این استراتژی مصرف است و این استراتژی بسیار هزینه­ بردار، بسیار سطح رقابت بالا، بسیار مشکل ساز است.
اما وقتی شما می ­آئید و روی استراتژی تقاضا حرکت می­ کنید به مراتب خروجی­ ات خیلی بیشتر است چون امروز تقاضای آن هست. و این تقاضا بدنبال تأمین است و چون تقاضا وجود دارد شما می­ توانید عرضه کنید. اما اگر تقاضا نباشد و تأمین کننده­ هایی قبل از شما در این بازار تأمین بکنند و دیگر تقاضایی وجود نداشته باشد عملاً حرکت شما بی­فایده است و شما دارید هزینه ­های بیخود می­ کنید برای اینکه بتوانید یک بازاری بدست بیاورید و یک مسیری برای خودتان ایجاد کنید و این اشتباه است.

در انتها، امیدوارم از این روش بتوانید استفاده کنید و بفهمید که ما برای اینکه در بازار دنیا بتوانیم کار بکنیم، از روش اول استفاده می کنیم برای اینکه بدانیم این کالایی که دارد صادر می ­شود، مثلاً کشوری مثل چین با چه قیمت­هایی دارد صادر می­ کند، کشوری مثل ایتالیا با چه قیمتی صادر می­ کند، آلمان با چه قیمتی صادر می ­کند، متوسط قیمت تولیدشان دستمان می ­آید. متوسط قیمت مصرف هر کشور هم دستمان می­ آید. اما ما این را ملاک قرار نمی ­دهیم.
ما می ­آئیم ملاک را این قرار می­ دهیم که اول استراتژی تقاضا را پیگیری می­ کنیم، می­ فهمیم کجاها تقاضا دارد؟ بعد بررسی می­ کنیم که در آن کشور چه رقبایی داریم؟
یعنی شما اگر می­ خواهید یک نتیجه خوب اقتصادی بگیرید اول مسیر اول را می ­روید و بعد مسیر دوم به شما خروجی می ­دهد.

[av_notification title=” color=’custom’ border=” custom_bg=’#631977′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ icon_select=’yes’ icon=’ue810′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=”]
از آمار صادراتی موجود، فقط برای کسب اطلاعاتی نظیر قیمت عرضه رقبا استفاده کنید. سپس با استفاده از استراتژی تقاضا، وارد بازارهایی شوید که تقاضا در آنها وجود دارد و کالای خود را عرضه کنید.
[/av_notification]

با این روش خیلی راحت ­تر می ­توانید خروجی بگیرید و یک مقدار مدرن­ تر دارید کار می­ کنید. چون در ۲۰ سال، ۳۰ سال پیش این روش­ها وجود نداشته و بسیار هزینه­ بردار بوده و اصلاً قابل اندازه ­گیری نبوده رفتارهای مردم. ولی الان بسیار راحت می­ توانید شما رفتارهای مردم را اندازه گیری کنید، مقایسه کنید و بررسی کنید تا خروجی­هایتان را بسنجید.

نکته ­ای که وجود دارد این است که بعضی از دوستان احتمالاً بعد از این پیام من، پیام می­ دهند که مهندس محصول ما را آنالیز کن. دوستانی که تقاضای آنالیز محصول دارند بدانند که حالا من بخواهم این کار را انجام بدهم یک سری ابزارهایی داریم که اکانت ­هایش هزینه­ های بسیار زیادی دارد. سالی چند هزار دلار هزینه آن است. حداقل هزینه ­ای که من بخواهم برای آنالیز یک محصول بگیرم بین ۳ تا ۵ هزار دلار است، حداقل هزینه­ ای که می ­گیرم. پس اگر می­ خواهید این کار را بکنید و بین ۳ تا ۵ هزار دلار می­ خواهی هزینه بکنی به من بگو محصولت را آنالیز بکنم اگر نه با این آموزش­هایی که به تو گفتم، با همین ابزارهایی که گفتم در حدی که می­خواهی محصولت را آنالیز کن و بررسی ­اش را انجام بده.

امیدوارم که این آموزش برای شما مفید باشد. دوستانی که دوست دارند در بازار تجاری کار بکنند، حالا امروز می­ گوید من می­ خواهم کار کنم ولی نمی­ توانم محصولم را آنالیز کنم، من به او آنالیزهای اولیه عمومی می ­دهم که بتواند آنالیز کند. مسیری که به او می­ گویم کاملاً مسیر عمومی است و کاملاً مسیر جواب داده و تضمین شده ­ای است، خروجی­ اش را می ­تواند صد در صد بگیرد. می­ خواهد شروع کند بیا سمت این که بله، ما می­ خواهیم شروع کنیم و کار کنیم، من به آنها مسیر می­ دهم و حتی در مورد اینکه چه کالاهایی می ­تواند خوب باشد یا بد باشد به آنها پیشنهادات مختلفی می ­دهم تا خروجی­هایش را بتواند بگیرد.

امیدوارم موفق و پیروز باشید. دوستانی که می­ خواهند کارشان را شروع بکنند با من ارتباط بگیرند.
تلفن من هست سعی کنند روی تلگرام اول به من پیام بدهند در اولین فرصت در خدمتشان هستم. موفق و پیروز باشید.

برای ارتباط و دریافت مشاوره از استاد نظام پرور می توانید با شماره ذیل تماس حاصل نمایید:

مشاور تجاری و برندسازی

[av_notification title=” color=’blue’ border=” custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ icon_select=’yes’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=”]
فایل صوتی توضیحات استاد نظام‌پرور، مدیر توسعه کسب‌و‌کار و مشاور امور صادراتی گروه شرکت‌های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.
[/av_notification]

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.