مزایای صادراتی ایران و تنوع صادرات و رشد اقتصادی

امروز می‌خواهم درباره انتخاب محصول و محصولات صادراتی و مزایای صادراتی ایران با شما صحبت کنم. بارها دوستان با من تماس گرفتند و از اینکه چه محصولی برای صادرات بهتر است از من سؤال پرسیدند. بهترین محصول صادراتی چیست؟ آیا محصولی که من دارم انتخاب می‌کنم ظرفیت صادراتی دارد یا نه؟ آیا می‌توانم به نتیجه برسم که این محصول را در آینده نیز صادر کنم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

بعضی از دوستان روی یک سری از محصولات کار می‌کنند که وارداتی است و این نگرانی را دارند که می‌توانند بازارشان را بیشتر از این ۸۰ میلیون جمعیت ایران توسعه بدهند؟

مزایای صادراتی ایران در منطقه

جالب است بدانید به‌خاطر نوع موقعیت لجستیکی ایران و در واقع ارتباطاتی که ما در کشورمان داریم از نظر ترانزیتی و کریدور مرکزی ( Corridor ) که در کشور ما موجود است ما از مزیت‌های بسیار عالی در حوزه صادرات برخورداریم؛ اما متاسفانه این مزیت‌ها را به‌درستی نشناخته‌ایم.

حتی اگر کالایی از کشور دیگر به کشور ما وارد بشود باز هم ما مزیت صادراتی آن کالا را داریم.

تجاری که با من صحبت کردند گفتند ما می‌خواستیم کالایی از چین وارد کنیم و بعد به علت موقعیت جغرافیایی، سرعت و مکانی که وجود دارد ترجیح داده‌ایم که این کالا را حتی با وجود اینکه تعرفه گمرکی به آن خورده و وارد ایران شده است از ایران خریداری کنیم و به مناطق کشورهای خودمان ارسال کنیم.

شما توجه داشته باشید کشور ایران در یک منطقه‌ای از دنیا قرار دارد که تمام سی آی اس، اروپای شرقی، خاورمیانه و کشورهای خلیج، خواه ناخواه باید محصولاتشان از کشور ما ترانزیت شود و به دستشان برسد. این بعد مسافت و موقعیت جغرافیایی، به ما این فرصت‌های ایده‌آل را داده است که بتوانیم مشتریان خود را در این بازار به دست آوریم. اما متأسفانه به آن توجه نمی‌کنیم.

بارها مشاهده کرده‌ام دوستانی که کالایی را وارد کردند. تجهیزات پزشکی، تجهیزات صنعتی، ماشین‌آلات، ادواتی که از کشورهای دیگر بوده است، کشورهای دیگر می‌آمدند از اینجا خرید می‌کردند و آن کالا را به منطقه خود می بردند. چرا این کار را انجام می دادند؟

زیرا می‌توانستند از مزیت‌های رقابتی حمل و صادرات کالا استفاده کنند. چون همیشه مشتریان دنبال این نیستند که فقط یک کالا برایشان ارزان تمام شود یا دست اول خریداری کنند. خیلی وقت‌ها بحث زمان، مکان و شرایط دسترسی هم مطرح است.

[av_notification title=” color=’custom’ border=” custom_bg=’#c95293′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ icon_select=’yes’ icon=’ue865′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=”]
موقعیت لجستیکی ایران و مزیت های حمل و نقل، فرصتی طلایی برای صادرات کالا از ایران ایجاد کرده است.
[/av_notification]

شما یک کالایی که از ایران خریداری می کنید، فرض کنید ما فروشنده و صادرکننده یک سری تجهیزات و ماشین‌آلات مرتبط باشیم؛ یعنی شما از یک دستگاه پخت نان گرفته، یک دستگاه کوره گرفته، ماشین‌آلات مختلف حساب کنید همه نوعی داریم. هر مدل این‌ها را بخواهیم در نظر بگیریم، وقتی یک محصولی را کسی از ایران می‌خرد خدمات فنی را هم می‌تواند از ایران بخرد.

همین خدمات فنی اگر قرار باشد از کشورهای آسیای دور مانند چین، هند و امثال این‌ها ارائه شود باید چند برابر هزینه نیروی انسانی برای حمل و نقل و برای حضور یک مسئول فنی در آن منطقه بدهد تا مشکلات فنی‌اش را برآورده کند؛ اما ایران تا اکثر کشورهای همسایه در نزدیک ترین فاصله قرار دارد و خیلی سریع می‌تواند نیروهای فنی خود را در اختیار مشتریان قرار دهد.

[av_notification title=” color=’custom’ border=” custom_bg=’#a95add’ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ icon_select=’yes’ icon=’ue810′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=”]
خدمات فنی ارزان، مزیت رقابتی مهمی برای صادرات انواع ماشین آلات محسوب می شود.
[/av_notification]

اگرچه ما خودمان به خوبی در بازار جهانی رشد نکرده‌ایم؛ به‌خوبی خودمان را نشان ندادیم؛ اگرنه می‌توانستیم کار صادرات را توسعه ببخشیم. اعتقاد ما این است که شما با بهبود ساختارهای فروشگاهی، بهبود سیستم‌هایی که دارید کار می کنید می‌توانید مشتریان صادراتی خود را پیدا کنید. ما این را برای شما فراهم می‌کنیم.

مسیری فراهم می‌کنیم که مشتریان و متقاضیان این محصول در دنیا شرایطی را پیدا کنند که با شما ارتباط بگیرند. مهم نیست که چه شرایط و کالایی ارائه می کنید، مهم این است که شما بتوانید در این بازار و در این شرایط مشتریان خودتان را پیدا کنید و با آن‌ها ارتباط بگیرید. مسیر که برای شما فراهم شود موانع آن را قدم‌ به‌ قدم با هم برطرف می‌سازیم تا بتوانید مشتریان خود را قبول کنید، با آن‌ها قرارداد ببندید، کالاها را حمل کنید و مشتری را متقاعد کنید که مداوم با شما کار کند یا اصطلاحاً مشتریان را وفادار کنید.

پس بیایید به جای اینکه بخواهید در مورد خود کالا صحبت کنید که بهترین کالا برای صادرات چیست به این بپردازید که کالایی که من دارم چه مزیت‌های صادراتی و یا چه معایب صادراتی ممکن است داشته باشد. بیایید روی مزیت‌های رقابتی برای صادرات کالایتان کار کنید تا بازار هدفتان را به دست بگیرید و مشتریان خود را پیدا کنید.

امیدوارم موفق و پیروز باشید. از مزیت‌های رقابتی کریدور مرکزی ایران یعنی کریدور مرکزی دنیا محل تلاقی دنیا (سه قاره رابه هم متصل می کند) از این محل تلاقی استفاده کنید و درک کنید ما ایرانیان ذاتا تاجر، زاده شدیم. دویست سال پیش مردم فقط تجارت برایشان معنا پیدا می‌کرد. امروز اخلاقمان عوض شده است. امروز ما تفکرمان در تولید، تفکرمان در علم است. درصورتی که   اساس فکری ما در تجارت بوده است.

اساس فکری ما کسب وکار بوده است. ژن تجارت در ما وجود دارد و فقط باید آن را بیدار کنیم و از مزیت‌های آن استفاده کنیم.

[av_notification title=” color=’blue’ border=” custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ icon_select=’yes’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=”]
فایل صوتی توضیحات استاد نظام‌پرور، مدیر توسعه کسب‌و‌کار و مشاور امور صادراتی گروه شرکت‌های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.
[/av_notification]

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.