قوانین تجارت بین الملل – UCP600 چه کاربردی دارد؟

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام دوستان، من نظام پرور مدیر توسعه کسب و کار و مشاور امور صادراتی گروه شرکت­های آراد هستم. عذرخواهی می­کنم چون در محیط فرودگاه مجبور شدم فایل صوتی امشب رو برای شما آماده کنم، اگر سروصدای محیط زیاد است همین اول از شما عذرخواهی می­کنم.

ما در حوزه قوانین تجارت و تجارت بین الملل قرار شد که ساعت­های 8 شب با شما صحبت کنیم. روزهای قبل در مورد قوانین قانون تجارت در ایران صبح کردم امروز می­خواهم در مورد یک قانونی که در حوزه تجارت بین الملل و حوزه اعتبارات اسنادی بسیار مورد توجه است صحبت کنم. قانون نیست و در واقع مجموعه مقررات است. مجموعه مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی یا به صورت مخفف UCP600 که حالا نسخه­های قبلی داشته که اول UCP500بوده که در سال 1994 مورد اجرا قرار گرفت و از سال 2003 دوباره بررسی کردند و با عنوان UCP600 در یک ژانویه 2007، دهم تیرماه سال 1386 بر اساس مجموعه مقررات جدید اشاره کرده است. این چه کاربردی دارد؟ اگر ما قراردادی داشته باشیم و در آن قرارداد از اعتبارات اسنادی یا LC استفاده کنیم، نحوه معامله یا نحوه تأیید مدارک و نحوه انجام کار LC مان را بر اساس UCP600 انجام می­دهیم که UCP600 به خاطر این که در اکثر کشورهای دنیا مورد توجه است و فکر می­کنم 175 کشور دنیا این مجموعه مقررات را پذیرفتند، یعنی وقتی شما در قرارداد خودتان قید می­کنی نحوه مکاتبه و مبادله اسنادی ما بر اساس UCP600 است در اکثر کشورهای دنیا دیگر مشکلی وجود ندارد.

فقط یک نکته در مورد UCP600 بگویم، مجموعه مقررات UCP600 یک فایلی است که می­توانید آن را در اینترنت پیدا کنید و بخوانید اما یک نکته فقط در مورد LC بگویم که نکته خیلی مهم در UCP600 این است که از نظر قانون مجموعه مقررات، فقط اسناد حکم می­کند؛ یعنی شما اگر رویه اسناد و مکاتبات­تان در LC به مشکل بخورد و UCP600 در این قرارداد قید شده باشد بانک این مسئله را ملاک قرار می­دهد. در خیلی از مسائل دیگر هم نکته­های ریز بسیاری وجود دارد که باید به آن توجه کنید.

من نمی­آیم در مورد قوانین UCP600 صحبت کنم شاید اگر فرصت شد در مورد آن صحبت کنم چون موارد تخصصی و خاص است و از طرفی در کشور ما هنوز امکانات LC وجود ندارد یا مگر شرکت خارجی داشته باشیم یا شرکتی از قبل ثبت کرده باشیم که در خارج از ایران باشد بتوانیم از این مجموعه قوانین آن در قراردادهای شرکت­های خارجی­مان با مشتری­هایی که داریم استفاده کنیم و در این حالت، کاربرد آن می­تواند بسیار مفید باشد و حتماً باید در قراردادهایمان قید کنیم اما اگر در قراردادهای شما هیچگونه از ترم­هایش LC نیست اصلاً نیازی ندارد که بندی باشد که به UCP600 اشاره کند و در واقع نوع بررسی اسناد در پرداخت LC را به سبک مقررات UCP600 منتهی کند.

امیدوارم که این آموزش کوتاه در حوزه قوانین شما را با واژه­های قوانین و عنوان­های جدید در حوزه تجارت بین الملل آشنا کرده باشد. جزئیات را خیلی این­جا مطرح نمی­کنم، شاید در آینده مطرح کردم، رویه کار را آشنا بشوید، در قراردادهایتان گاهی عنوان­هایی می­آید که برای شما سخت و عجیب نباشد و از این عنوان­ها برای این­که بتوانید جایگاه­های بهتری بگیرید و بهتر دیده بشوید استفاده کنید. به هر صورت اطلاعات شما می­تواند خیلی تأثیر داشته باشد تا با کسی که ارتباط می­گیرید شما را بشناسد که کننده کار هستید یا خیر؟

برای ارتباط و دریافت مشاوره از استاد نظام پرور می توانید با شماره ذیل تماس حاصل نمایید:

مشاور تجاری و برندسازی

فایل صوتی توضیحات استاد نظام‌پرور، مدیر توسعه کسب‌و‌کار و مشاور امور صادراتی گروه شرکت‌های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.