عوامل کاهش صادرات ایران به عراق و افغانستان چیست؟

از عوامل کاهش صادرات به عراق افزایش تعرفه‌های گمرک، وضع قوانین و درخواست مجوز‌های مازاد بر ضوابط مرسوم صادرات است. و همچنین برخی قوانین از سوی گمرک ایران برای بسته‌بندی که در بسیاری از مواقع منطقی نیست از جمله عوامل کاهش صادرات است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

عمده محصولات کشاورزی که به عراق صادر می شود. انواع میوه و تره بار ،سیب درختی، پرتغال، نارنگی، لیمو، کیوی، انار، آلو، هندوانه، خربزه، سیب زمینی، خیار ، گوجه، بادمجان، و… است.

از جمله اقلام عمده صادراتی ایران به افغانستان محصولات ساختمانی، آهن آلات، مواد غذایی از جمله رب و کنسرو، انواع شیرینی و کف پوش اعلام شده است.

با وجود اثرات منفی وابستگی اقتصاد ایران به نفت و درآمدهای نفتی در عمل گامی برای افزایش و تقویت صادرات غیرنفتی انجام نشده است.

نشان این گفته را می توان در وضع مراودات ایران با کشورهای همسایه دانست.

عوامل کاهش صادرات به افغانستان و عراق

کالاهای صادراتی ایران به افغانستان و عراق، کالاهای بی کیفیتی که موجب کاهش میزان صادرات ایران به عراق و افغانستان شده است.

در شرایطی که تجار ایرانی می توانستند بهترین استفاده را از بازارهای عراق و افغانستان داشته باشند.

چرا که این کشورها به‌دلیل داشتن مرز مشترک و همچنین بازار مناسب برای کالاهای ایران، مهم‌ترین بازارهای منطقه‌ای برای صادرات تولیدات داخلی ایران محسوب می‌شوند.

آمار گمرک نشان می دهد عراق دومین و افغانستان چهارمین مقصد کالاهای صادراتی ایران به‌شمار می‌روند.

هر ‌سال حجم مناسبی از کالاهای غیرنفتی ایران به دو کشور عراق و افغانستان صادر می‌شود.

اما کیفیت نامناسب کالاهای صادراتی به این کشورها موجب کاهش میزان روابط بین ایران با افغانستان و عراق شده است.

تجار ایرانی در صورت بهبود و افزایش کیفیت محصولات خود به راحتی می توانند انحصار بازار عراق و افغانستان را از آن خود کنند.

با توجه به فضای مناسب این دو بازار منطقه‌ای و حجم بالای صادرات ایران به این دو کشور باید اهمیت ویژه‌ای برای صادرات به این دو کشور قائل شد.

و با صدور کالاهای با کیفیت این بازار ها را برای صادرات مستمر حفظ کرد.

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.