تعهدات ارزی و مشکلات صادرکنندگان

در این فایل صوتی می‌خواهم درمورد قوانینی که به‌تازگی برای نقل‌‌ و انتقال ارزی پیش آمده است و چیزهایی که وجود دارد برای شما توضیح بدهم. با توجه به اینکه همه دوستان کار صادرات می‌کنند لازم است بدانند که این تعهدات ارزی و در واقع چیزهایی که دولت از این‌ها می‌خواهد به چه صورت است و بتوانند مسائل را به خوبی بررسی کنند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

اگر اشتباه نکنم از ابتدای سال تا الان ۲۰۰ و خورده‌ای ۷۰-۲۶۰ بخشنامه آمده و مرتب قوانین عوض شده است. مرتبا بخشنامه‌های قبلی نقض شده‌اند و پشت ‌سر‌هم بخشنامه آمده است و معلوم هم نبوده که دقیقا دنبال چه برنامه‌ای هستند. در حال حاضر مسئله مشخص این است که اگر صادرات کالایی را انجام می‌دهید، ارز آن باید به سه صورت وارد کشور شود و در غیر اینصورت به اتهام قاچاق ارز و کالا توسط دادگاه ویژه تحت بررسی و تعقیب و امثالهم قرار می‌گیرید.

روش های بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور

این سه صورت چه هستند: یکی اینکه در سامانه نیما عرضه کنید تا این سامانه کار را برایتان انجام دهد.

یک حالت دیگر اینکه در قبال آن کالا، وارداتی انجام دهید که ممکن است بعدا معافیت مالیاتی که در صادرات داشته‌اید از شما گرفته شود و بحث‌های مالیاتی در واردات کالا مشمول حالتان شود.

حالت سوم هم اینکه اگر پیمان یا تعهد ارزی دارید مثلا وام یا تسهیلاتی به صورت ارزی گرفته‌اید، تسویه کنید.

می‌توانید به این سه حالت ارز حاصل از صادرات تان را در داخل کشور به دولت بدهید تا برای شما تعهد ارزی به وجود نیاید.

نکته منفی کار این است که شما باید این کار را ظرف کمتر از سه ماه انجام دهید و اگر بیشتر از این شود، شما در زمره کسانی که در تعهد ارزی قرار گرفته‌اند مورد بازخواست قرار می‌گیرید و ممکن است مشکلاتی برایتان ایجاد شود.

در حال حاضر کار دوستانی که صادرات می‌کنند و مخصوصا کسانی که کار فرش و بعضی محصولات سنگین می‌کنند، چون بعضی مواقع یک تا دو سال طول می‌کشد تا این محصولات فروش بروند و ارز حاصل از صادرات آن‌ها برگردد، واقعا مختل شده است و دوستانی هم که کسب‌ و‌ کار دیگری دارند واقعا نمی‌دانند که چطور با این سرعت و با این شرایط ارزشان را برگردانند.

روش های بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور

امیدوارم که دولت زودتر درباره این برنامه فکر درستی بکند چون این وضعیت فقط مختل‌کننده صادرات و شرایط موجود ما است و موانعی بر سر راه شرایط بسیار عالی صادرکننده امروز قرار داده است.

امروز من صادر‌کننده هستم باید چه کنم؟ در حال حاضر بهترین پیشنهاد من در مورد بازار ارز این است که فعلا صادر نکنید. روی بازارتان کار کنید. روی بازاریابی‌ها و مشتری‌هایتان کار کنید، اما فعلا با کارت بازرگانی خودتان کالایی را نفروشید. ممکن است در طی زمان راه‌حل‌های مختلفی پیدا شود که قاعدتا آن‌ها را اینجا مطرح نمی‌کنم و به کسانی که به صورت خصوصی با من کار می‌کنند می‌گویم که چطور این مسائل و مشکلات را حل کنند و بدون نگرانی به کارشان ادامه دهند. ولی در حال حاضر به آن‌ها پیشنهاد می‌کنم که برای استفاده از کارت‌هایشان شتاب نکنند و برنامه‌هایشان را دقیق بچینند تا بتوانند مشکلات و موانع این کار را برطرف کنند.

امیدوارم که این فایل صوتی مناسب کارتان باشد و از آن استفاده کنید. برای بحث‌های تخصصی و دقیق‌تر با من همراه باشید. با هم صحبت می‌کنیم.

[av_notification title=” color=’blue’ border=” custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ icon_select=’yes’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=”]
فایل صوتی توضیحات استاد نظام‌پرور، مدیر توسعه کسب‌و‌کار و مشاور امور صادراتی گروه شرکت‌های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.
[/av_notification]

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.