بهترین صادرات و واردات ایران به پاکستان

در چند سال گذشته،کشور پاکستان اقتصادی رو به رشد داشته است،و موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری دارد. و این باعث شده تجار ایرانی بهترین صادرات واردات در سطح گسترده ای، به پاکستان را افزایش دهند.

از آن جمله می توان به صادرات مواد نفتی و مشتقات پتروشیمی،مواد غذایی،پسته،خرما،انواع نان، مواد صنعتی و شیمیایی ،تجهیزات ساختمانی ،محصولات ساخته شده از آهن و فولاد اشاره کرد.

آیا می دانید چه دلایلی باعث شده تجارت با پاکستان از اهمیت ویژه ایی برخودار باشد؟

یکی از این دلایل این است که تنوع در کالاهای صادراتی این کشور، بسیار زیاد می باشد و این به خاطر داشتن جمعیت ۲۰۰ میلیون نفری پاکستان است که بازار هدف خوبی برای تجار ایرانی محسوب می شود. و از این نظر پاکستان یکی از مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی به شمار می رود.

دلیل دیگر آن این است که بازار پاکستان یکی از بازارهای مکمل ایران محسوب می شود و با صادر کردن کالاهای متنوع به این کشور،برخی از کالاهای اساسی هم از پاکستان وارد ایران می‌شود.

بهترین صادرات ایران و برخی موانع صادرات به پاکستان چیست؟

مهمترین مسئله‌ای که کشور پاکستان با آن روبرو می باشد،نیاز به انرژی و برق و کمبود زیرساخت‌های لازم در این زمینه است.

ایران از نظر انرژی و برق غنی می باشد،با صدور خدمات فنی،مهندسی و تامین برق و گاز و نیز مشاوره‌ به شرکتهای این کشور، می‌تواند در بازار آن فعالیت نماید.

پاکستان با جمعیت بیش از ۲۰۰ میلیون نفر اگر چه خود، صادرکننده مواد غذایی از جمله محصولات کشاورزی و دامی است.

اما می تواند به عنوان مقصد صادراتی محصولات ایران در زمینه های مختلف به ویژه لوازم ساختمانی، کاشی، سرامیک، سیمان و غیره مطرح شود.

موانعی که در صادرات به پاکستان وجود دارد:

پاکستان کشوری صنعتی نمی باشد و فضای سیاسی این کشور با ناآرامی‌ها و کشمکش‌های سیاسی همراه بوده است.

مانع دیگر آن رقابتی بودن بازار پاکستان است.

اتحادیه‌ها و اتاق بازرگانی نقش زیادی در اقتصاد این کشور دارند، دولت تنها وظیفه قانون گذاری و تسهیل تجارت را بر عهده دارد و در بازار دخالتی ندارد، همین موضوع سبب پایین بودن نرخ تورم و نرخ بیکاری در این کشور شده است.

مشکلات اصلی تجارت با پاکستان، قاچاق کالا است، مرزهای طولانی،ناامن و عدم کنترل مرزهای مشترک،به ویژه از سوی پاکستان سبب تشدید این موضوع شده اس

مشکل دیگر در تجارت با پاکستان خام‌ فروشی کالا مخصوصا پوست خام، خرما و حبوبات می باشد.

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.