آشنایی با بحث اینکوترمز و قواعد آن

در این قسمت از فایل آموزشی و فایل های بعدی میخواهیم در مورد بحث اینکوترمز صحبت کنیم. هدف ما در این آموزش این است که شما به صورت تخصصی با بحث اینکوترمز و قواعدش آشنا بشید و بدونید در قراردادها چه تعهداتی مشمول شما خواهد شد.

تعریف FCO:

در عنوان FCO یا Free carrier با قید محل، یعنی شما وقتی میخواین بنویسین FCO یا تحویل کالا در محل مقرر به حمل کننده.

incoterms

ما در این مرحله به بررسی ترم FCO می پردازیم. در تعهدات ده گانه ای که ما در مورد بحث ترم ها می خواهیم بررسی کنیم.

تعهد اول: تعهد کلی بین خریدار و فروشنده

تعهد اول تعهد کلی فروشنده یعنی به عنوان تهیه کالا مطابق قرارداد هستش، یعنی مطابق قرارداد چیزی که تعهد کرده رو تامین کننده و از طرفی این تعهد در حوزه خریدار پرداخت قیمت هست، یعنی در واقع باید طبق چیزی که در قرارداد مشخص شده باید پرداختش رو انجام بده. مثلا اگر گفتین ده درصد، بیست درصد، سی درصد، چک، مدت دار، اعتباری، L/C ،Defer Payment، بانک گارانتی یا هرچیز دیگه ای که تعریف کردین طبق اون قرارداد پرداخت بشه.

این تعهداتی هست که طرفین بهم دارن و عملا ربطی به اینکوترمز شما نداره، ربطی به نوع ترمی که شما دارین تحویل میدین نداره، اما جز تعهدات طرفین مشمولش هست و طرفین باید به اون توجه داشته باشن.

تعهد دوم: تعهدات فروشنده در حوزه اجازه نامه ها و مجوزها

در تعهد دوم ما میگیم که مجوزها، اجازه نامه ها، گواهی های ایمنی و سایر تشریفات در حوزه تعهدات فروشنده است. 1فروشنده باید به مسئولیت و هزینه خود  هرگونه مجوز یا دیگر اجازه نامه های رسمی برای صدور کالا رو اخذ کنه. در صورت اقتضا کلیه تشریفات گمرکی لازم جهت صدور رو انجام بده.

پس در FCO کارهای گمرکی یا کارهای Free carrier با شماست. پس شما نباید بگین کارهای گمرکی با مشتریه. در اکسفور کارهای گمرکیه صدور با مشتریه. مثلا شما میخواین کالا رو از ایران صادر کنید، قاعدتا باید کالا رو در گمرک ایران ترخیص کنید و بعد به مشتری تحویل بدیم.

[av_notification title=’اطلاعیه’ color=’blue’ border=” custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’normal’ icon_select=’yes’ icon=’ue837′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=”]
معمولا FCO برای حمل های زمینی و هوایی استفاده میشه و برای حمل و نقل دریایی استفاده نمیشه
[/av_notification]

 

تعهد سوم: تعهدات خریدار در حوزه اجازه نامه ها و مجوزها

تعهد سوم، تعهدات خریدار در حوزه اجازه نامه ها و مجوزها به مسئولیت و هزینه خود هرگونه مجوز یا دیگر اجازه نامه رسمی برای ورود کالا رو اخذ کنه. یعنی این شخص داره کالا رو از شما میخره، کالا در گمرک مقصد برای مقصد در هندوستان میخره، باید یه سری مجوزهایی داشته باشه، اون هارو به مسئولیت و هزینه خودش باید تامین کنه، کلیه تشریفات جهت ورود و ترانزیت رو هم باید خودش انجام بده.

ما وقتی داریم یک کالا رو در یک محل مشخص تحویل میدیم امور گمرکی صادراتیش رو در صورت نیاز انجام میدیم. در صورتی که غیر از این باشه ما امور گمرکی رو انجام نمیدیم، مثلا ما در یه محلی کالا رو تحویل میگیریم که مشمول گمرک نمیشه.

اما اساسا وقتی میخواد اینجوری تحویل بگیره میگه: FCO فرودگاه امام، FCO راه آهن سرخس، FCO مرز دوقارون … یعنی شما میگی در یک محل خروجی دارم این کالا رو بهت تحویل میدم و کارهای گمرکی رو هم انجام میدم.

1

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.