تعهدات دهگانه FCO‌ در صادرات

در صنعت خرید و فروش های کلان و به عبارتی تجارت امروز، یکی از موارد مهم، وجود نامه یا سندی بین فروشنده و خریدار است که بیان کننده تمامی قیود و تعهدات طرفین برای انجام معامله است که به آن تعهدات دهگانه FCO گفته می شود.
حال در ادامه مطلب قبلی که تعهدات FCO را ذکر کرده بودیم این متن را برای شما آماده کرده ایم.

تعهد هفتم: انتقال خطر و تعهدات فروشنده و خریدار

در تعهد هفتم از تعهدات دهگانه FCO بحث انتقال خطر و تعهدات فروشنده در حوزه انتقال خطر است، یعنی فروشنده باید در تمام بحث هایی که مشخص شده کالا رو در محلی که تعیین شده حمل کنه و تحویل بده،1 خریدار هم همه خطرها برای آسیب دیدن یا از بین رفتن کالا از لحظه تحویل گرفتن کالا به عهده خودشه.

ما از طرفی هم کالا رو فروشنده آورد در محل مشخص و به خریدار هم اطلاع داد و قصور کرد در این قضیه اتفاقی برای کالا بیفته خسارت ها به عهده فروشنده است. از طرفی هم در زمان تحویل کالا زمانی که حمل کنندش داره تحویل میگیره و بار رو ماشین میزارن مسئولیت ها به عهده خریداره و فروشنده مسئولیتی نداره.

 

اما یکی از نکاتی که در هنگام بستن قرار داد باید رعایت کنیم قید کردن نام کانال های ارتباطی و خبررسانی بین فروشنده و مشتری می باشد. برای مثال اگر کالا در موعد مقرر در محل قرار حاضر شد و به خریدار اطلاع هم از طریق کانال های ارتباطی که در قرار داد مشخص شده اطلاع داده شده باشه و خریدار برای تحویل گرفتن بار حاضر نشه کلیه خسارت ها به عهده خریدار می باشد.

تعهد هشتم: تعهدات فروشنده و خریدار در حوزه تقسیس و تقسیم هزینه ها

تعهد هشتم، تعهدات فروشنده در حوزه تقسیس و تقسیم هزینه ها هستش. کلیه هزینه های کالا تا زمانی که در محل مشخص شده هست به عهده فروشنده است.حال اگر این کالا هم نیازمند امور گمرکی باشه کلیه هزینه مربوط به صدور کالا یا امور گمرکی صادراتی با فروشنده هستش.

تعهداتی که خریدار باید در حوزه تقسیم و تقسیس برای هزینه های کالا پرداخت کنه این هست که خریدار کلیه هزینه های مربوط به کالا رو پس از اینکه تحویل گرفت پرداخت میکنه. مثلا وقتی داره کالا رو میفرسته به یکی از کشورهای حوزه CIS مثل مرز لطف آباد باید دوزبولاغ پرداخت کنه، دوزبولاغ رو در کشورهای CIS باید خریدار پرداخت بکنه که همان عوارض ورودی است.

1

در کل هر هزینه ای برای موارد وارداتی با خریدار است. اگر کالا رو قبل از گمرک تحویل گرفته باشه یعنی شما گفته باشی FCO تهران بهت تحویل میدم و شما خودت ببر گمرک، در اینجا هزینه هاش با خریداره.

[av_notification title=’اطلاعیه’ color=’blue’ border=’dashed’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’normal’ icon_select=’yes’ icon=’ue811′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=”]
نکته ای که وجود داره هرگونه هزینه و مسئولیتی درباره حمل کننده کالا، با فروشنده هست.
[/av_notification]

 

تعهد نهم: مسئولیت فروشنده درباره اطلاع به خریدار

در تعهد نهم راجبه اطلاع به خریدار می خواهیم توضیح دهیم که تعهدات فروشنده در حوزه اطلاع به خریدار چی هست. فروشنده باید به خریدار اطلاع بده که کالا رو تحویل داده یا مثلا اگر شخصی از گرفتن کالا ممانعت کرد به خریدار خبر بده. در کل چه کالا تحویل داده بشه چه تحویل داده نشه باید به خریدار خبر بدین.

از طرفی تعهدات خریدار این است که خریدار باید در زمان مشخص شده نام کسی که میخواد کالا رو تحویل بگیره اعلام کنه، یا زمان تحویل گیری بار مشخص بشه. خریدار باید شیوه حمل کالا رو هم مشخص کنه، برای مثال باید بگه که من کالا رو روی کشتی، تریلی، زمین یا هرجای دیگه ای تحویل میگیرم.1

در بند بعدی راجب اینکه چه سندهایی باید توسط فروشنده تحویل داده بشه توضیح میدیم.

فروشنده باید به هزینه خود مدارکی که برای تحویل دادن کالا در محل مورد نظر نیاز است رو به خریدار تحویل بده. و از طرفی باید فروشنده بنا به درخواست خریدار هم مسئولیت و هزینه هرگونه کمکی رو جهت تحویل سندها بپذیره، یعنی به این صورت که به بگه سندها اینجاست وخودت بیا بگیر به این صورت نیست و حتما باید سند ها رو براش بفرسته تا فروشنده تعهداتش رو در حوزه تحویل سند انجام داده باشه.

در حوزه خریدار باید مدارک رو طبق اون چیزهایی که به توافق رسیدن و در سند نوشتن قبول کنه و سند و مدارک رو تحویل بگیره.

تعهد دهم: تعهدات فروشنده در حوزه بسته بندی و بررسی و علامت گذاری

در تعهد دهم درباره تعهدات فروشنده در حوزه بسته بندی و بررسی و علامت گذاری هست. فروشنده باید هزینه عملیات بررسی کالا مانند: کیفیت و اندازه و تعداد که برای تحویل دادن طبق مندرجاتی که تعهد کرده رو بپردازه. همچنین هزینه هرگونه بازرسی قبل از حمل کالا که تحت عنوان بازرسی های داخلی هستش رو باید فروشنده بپردازه.

بعضی از کالاها بحث های بسته بندی ندارن و تعهدی براش ندارن. بازرسی هایی مثل گمرک بازرسی های اجباری هست که توسط دولت انجام میشه و به عهده فروشنده است. اما بعضی بازرسی های خصوصی مانند شرکت SGS و GOC  اینها با فروشنده نیست و در صورت درخواست خریدار به عهده خریدار است.

از طرفی هم اگه در بسته بندی ها به علل قانونی نیاز به سبک خاصی در بسته بندی و یا علامت گذاری خاصی باشه این هزینه به عهده خریدار است.2

از طرفی هم اگر خریدار از فروشنده درخواست کنه با مسئولیت هزینه میاد هرگونه اسنادی که برای بحث ایمنی یا MSTS لازم هست رو باید آماده بکنه رو به شرکت حمل و نقل بده تا بپذیره، مثلا بعضی از کالاهارو که کشتی رانی میخواد حمل کنه باید MSTS داشته باشه که این هزینه ها به عهده خریدار است.

از طرفی برای هزینه های بازرسی کالا باید بگوییم هزینه هایی رو که مراجع دولتی برای بازرسی مانند: گواهی نباتات، اداره بهداشت یا اداره دامپزشکی که بعضی وقتا شامل کالاها میشه و انجام میدن رو باید فروشنده پرداخت کنه اما بازرسی های غیر دولتی رو باید خریدار پرداخت کنه.

درصورتی که خریدار برای عبور از هر کشور نیاز به اسناد و مدارکی مانند: ایمنی، حمل و نقل داشته باشه باید فروشنده در اختیار خریدار قرار بده.

این شیوه ها معمولا برای انواع روش های حمل و نقل از جمله حمل و نقل مرکب که از چند راه مختلف مانند: راه آهن، دریا، جاده یا … کاربرد دارد و به عنوان قوانین FCO نامیده میشود.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.