چرا نرخ دلار تغییر می کند + فیلم آموزشی

چرا نرخ دلار تغییر می کند؟ این سوالی است که خیلی زیاد از فعالان اقتصادی پرسیده می شود و اغلب مردم نسبت به آن علم ندارند و اگر این سوال را از هر ۱۰۰ نفر بپرسید، به شما پاسخ می دهند که چون مسئولین کشور عرضه ندارند و یا جواب هایی می شنوید که بار علمی و فنی ندارند.

امروز قصد داریم این موضوع را به صورت آموزشی در قالب یک فیلم و انیمیشن برایتان به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

نرخ ارز چیست؟

به پول‌های خارجی ارز گفته می‌شود. به گفته دیگر به واحدهای پولی که در کشورهای دیگر جز کشور اصلی داد و ستد شود به صورت کلی ارز گفته می‌شود. ارز که به عنوان واسطه مبادله کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد، پایه و زیربنای کسب‌وکارها به حساب می‌آید.
یکی از تفاوت‌های بین معاملات مالی در داخل کشور و مبادلات بین‌المللی این است که در تجارت داخلی نیاز به پرداخت و دریافت وجوه بر حسب پول رایج ملی است اما در معاملات خارجی معمولاً این وجوه به شکل پول‌های رایج و معتبر خارجی، پرداخت می‌شود.

مثلاً در ایران برای انجام مبادلات، از ریال استفاده می‌شود، در آلمان یورو و آمریکا دلار آمریکا، اما وقتی یک ایرانی بخواهد از آمریکا کالایی را تهیه کند باید در ازای آن دلار آمریکا بپردازد، بنابراین باید بر اساس یک رابطهٔ مبادلهٔ تعریف شده (نرخ ارز) ریال بدهد و دلار بگیرد و با آن کالا را بخرد.

افزایش قیمت دلار ناشی از چیست؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند که پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز و تبعیت قیمت دلار از منطق بازار، باعث افزایش این ارز شده است.
برخی دلایل این افزایش قیمت را سیاست‌های دولتی در پایین نگه داشتن هزینه های تولید و درنتیجه افزایش صادرات و درآمدهای خود، عنوان می‌کنند.
عده‌ دیگری از تحلیلگران با رد این توضیح، معتقدند که پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز و در اصطلاح سرکوب قیمت ارز توسط دولت و تبعیت قیمت دلار از منطق بازار، باعث افزایش این ارز شده است.
کاهش میزان صادرات و درنتیجه کاهش ارز وارد شده به کشور هم یکی از دلایل افزایش نرخ دلار است.

قیمت دلار و نرخ ارز امروز ۱۳ مرداد ۹۷

قیمت روز دلار

ارز دولتی چیست؟

در یک نظام چند نرخی ارز دولتی به ارزی گفته می شود که به نرخ رسمی دولتی، که معمولاً نازلترین نرخ های موجود است، صرف مصارف معینی شود. این مصارف معمولاً از سوی دولتها ضروری و حائز اولویت اعلام می شوند. در ایران پس از انقلاب به دلایل مختلف، اختلاف نرخ ارز دولتی با سایر نرخها دائماً رو به ازدیاد بوده و هر زمان به مصارف محدودتری اختصاص یافته است. از جمله ی این مصارف عبارتند از: تحصیل دانشجویان در خارج کشور، سفر ماموران دولتی به خارج، بیمارانی که ضرورت معالجه آنها در خارج وجود دارد، کالاهای وارداتی دولتی و برخی واردات بخش خصوصی.

ارز آزاد چیست؟

ارزی که از صرافی برای مصرف شخصی یا حواله جات کالاهای لوکس یا دیگر مصرف ها فروخته میشود.

تفاوت ارز دولتی و آزاد چیست؟

ارز مبادله ای، ارزی است که توسط دولت و در مرکز مبادلات ارزی توزیع میشود اما ارز آزاد به وسیله صرافان و دلالان بازار ارز عرضه میشود که قیمت آن براساس شرایط اقتصادی و میزان عرضه و تقاضا تعیین میگردد. تهیه کردن ارز مبادله ای، سخت و وقت گیر است و همه قادر به دریافت آن نیستند اما دریافت ارز آزاد، راحت و بدون محدودیت است. واردات تمام کالاها با ارز آزاد ممکن است اما با ارز مبادله ای نمی توان هر کالایی وارد کرد. قیمت ارز مبادله ای کمتر از قیمت ارز آزاد است.

چرا نرخ دلار تغییر می کند؟

در ادامه یک فیلم آموزشی برایتان به اشتراک می گذاریم که با دیدن آن پی می برید که چرا نرخ ارز و دلار مدام در حال تغییر کردن است. جهت نمایش فیلم بر روی دکمه پخش آن کلیک کنید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.