نکات خرده فروشی

شخصی به نام نیره آشوری در حوزه کالای خواب خرده فروش است. قیمت روتختی‌های او خوب است و خرده فروشی هم برای او سود دارد، بنابراین می‌خواهد در بازارهای دیگری هم خرده‌فروشی کند.
خرده فروش ها باید به تقویم زیاد نگاه کنند. مثلا چهار، پنج روزِ قبل از عاشورا، برای خرده فروشی مانند فاجعه منا است. همه درگیر مراسم عاشورا هستند و هیچ‌کس برای منزلش چیز جدیدی نمی‌خرد.
یعنی قرار است کالا مستقیم به دست مصرف‌کننده برسد. آیا خود شما در این روزها به فکر خریدن چیزی افتاده‌اید؟

تأکید می‌کنم که خرده فروش ها باید حتما به تقویم دقت کنند.
تاریخ‌هایی که ایرانی‌ها می‌گویند: «بگذارید ببینیم چه می‌شود» برای خرده‌فروشی فاجعه است؛ مثل اینکه ببینیم نتیجه انتخابات چه می‌شود.
البته امسال انتخابات مصادف با عید است، اما اگر انتخابات در برج نهم می‌بود، مطمئن باشید که هیچ خریدی اتفاق نمی‌افتاد، همان‌طور که در تاسوعا و عاشورا هیچ خریدی اتفاق نمی‌افتد.
یقین داشته باشید که در ماه رمضان هم برای خرده فروش ها هیچ خبری نیست.

افزایش اعضای کانال تلگرام

اگر محصول شما مصرف عام دارد -مثل روتختی که همه آن را می‌خرند- برای خرده‌فروشی یک کانال خوب درست کنید، نیازی هم نیست این کانال را از کانال اصلی‌تان جدا کنید، بگذارید یکی باشند.
روز اول ده‌هزار عضو به این کانال اضافه کنید. چرا باید این کار را بکنیم؟ هدف ما فقط کسب اعتبار است. چون کانالی که ۸۵ عضو دارد، اصلا برای کسی جذاب نیست. بعد add اختیاری بگیرید، اما از یک جای مطمئن. قیمت add اختیاری چیزی حول‌و‌حوش چهل تا هشتاد هزار تومان به ازای هر هزار عضو است.
add اختیاری به شما هزار عضو می‌دهد که احتمالا در همان لحظه اول، حداقل چهل تا شصت درصد آن‌ها از کانال خارج می‌شوند. اگر هم خارج بشوند، مسئله خاصی نیست. ولی چون قیمت محصول شما خوب است، می‌توانید فروش داشته باشید.
اگر هزینه‌ای که برای عضو گرفتن می‌کنید، با شما سود مساوی باشد، این روش باز هم برای شما توجیه دارد. یعنی چه؟ شما می‌گویید من پانصدهزار تومان تبلیغ می‌کنم و ده روتختی می‌فروشم.
پس هزینه این تبلیغ، با سود من مساوی می‌شود. اما اهمیتی ندارد، چون تا اینجا دو کار کردید: ۱- کالایتان را فروختید و تراکنش مالی داشتید؛ ۲- اعضای کانال شما ده یا پانزده هزار نفر بیشتر شده است و این بر مشتری‌های عمده شما هم تأثیر مثبتی می‌گذارد.

افزایش اعضای کانال تلگرام

ارائه خدمات به مشتری

برای اینکه فروش شما بیشتر شود، راه دیگر این است که تحویل درب منزل داشته باشید.
تحویل و پرداخت در محل یا COD؛ یعنی درب منزل تحویل بدهید و پول بگیرید. البته این کار یک ایراد بزرگ هم دارد. آمار می‌گوید تقریبا سی درصد چنین سفارش‌هایی برگشت می‌خورد و وقتی سفارشی برگشت بخورد، پول پست از حساب شما پرداخت می‌شود.
برای ارسال می‌توانید از پست، چاپار، تیپاکس یا فروتل استفاده کنید. با یکی از این شرکت‌ها کار می‌کنید و بار را ارسال می‌کنید.
فقط به یاد داشته باشید که سی درصد برگشتی دارد. نکته مهم اینجاست که حاشیه سود شما باید به قدری باشد که به نسبت پول پستی که برای برگشت خوردن سفارش‌ها می‌پردازید، این کار برای شما به صرفه باشد.

ارائه خدمات به مشتری

بیعانه در معاملات

آیا می‌توانیم بیعانه بگیریم؛ مثلا پنجاه یا صدهزار تومان از قیمت محصول را پیش بگیریم؟ اگر شما ده هزار تومان از مشتری بگیرید -ده هزار تومان و نه بیشتر- خرید مشتری قطعی می‌شود.
اما وقتی مشتری می‌گوید من پول نمی‌دهم، فقط درب خانه می‌پردازم، چه به او بگویید ده هزار تومان، چه بگویید صد هزار تومان، پول نمی‌دهد؛ چون او می‌خواهد درب منزلش پرداخت کند.
اما می‌توانید از این روش استفاده کنید که اطلاعات بیشتری از مشتری خود بگیرید؛ مثل آدرس دقیق، شماره ثابت و شماره همراه. به شماره ثابت مشتری زنگ بزنید و مطمئن شوید که این شماره ثابت در آن محل وجود دارد و او واقعا می‌خواهد از شما خرید کند، سفارش را قطعی کنید و بعد محصول را بفرستید.
بنابراین این روش می‌تواند برای خرده‌فروشی به شما کمک کند.

بیعانه در معاملات

همکاری با فروشگاه های اینترنتی

نکته دیگری که باید در مورد خرده‌فروشی بدانید، درباره سایت‌های فروشگاهی است که به شما پیشنهاد همکاری می‌دهند.
ممکن است یک سایت فروشگاهی با شما ارتباط برقرار کند و به شما پیشنهاد همکاری بدهد که به او محصول بدهید تا بفروشد. در همکاری کردن با سایت‌های فروشگاهی، فقط یک پارامتر را بررسی کنید: اینکه از شما چه می‌خواهند. اگر می‌خواهند به آن‌ها بار بدهید تا در انبارشان بگذارند، اگر پول یا هر چیز دیگری می‌خواهند، حتی اگر کوچک‌ترین چیز باشد، قبول نکنید.
اگر گفتند ما محصول را در سایت خودمان می‌گذاریم و بعد از اینکه فروختیم، شما آن را بفرستید، در این حالت قبول کنید. ولی هر شرط دیگری که گذاشتند، قبول نکنید.

البته دیجی‌کالا که به شما زنگ نمی‌زند و به غیر از دیجی‌کالا بقیه آن‌ها به درد نمی‌خورند.
قطعا دیجی‌کالا به شما زنگ نمی‌زند، به هیچ‌کس دیگر هم زنگ نمی‌زند، بلکه دیگران به دیجی‌کالا زنگ می‌زنند. تا به حال برای کسی پیش آمده که دیجی‌کالا به او زنگ زده باشد؟ من تا امروز نشنیدم که بگویند دیجی‌کالا به کسی زنگ زده و گفته باشد: به‌عنوان یک تأمین‌کننده یا فروشنده در سایت ما همکاری کنید. آن‌ها به هیچ‌کس زنگ نمی‌زنند.

پس اگر از یک فروشگاه اینترنتی به شما پیشنهاد همکاری دادند و شرط گذاشتند، حتی پیشنهاد آن‌ها را هم بررسی نکنید و خودتان را خسته نکنید. اما اگر گفتند چند عکس از محصول‌تان بدهید تا در سایت بگذاریم، بعد از اینکه آن را فروختیم، پولش را به شما می‌دهیم و شما برای خریدار بفرستید، شما قبول می‌کنید و می‌گویید: بسیارخوب، من با این شرایط کار می‌کنم.

بنابراین فقط در حالتی به‌سراغ سایت‌های فروشگاهی بروید که هیچ چیزی از شما نخواهند، مثلا  اگر خواستند قرارداد بفرستند که شما امضا کنید، بگویید: اول شش ماه کار کنیم تا صلاحیت شما ثابت شود. ببینیم اصلا شما دو دانه جنس می‌فروشید، بعد قرارداد هم می‌بندیم.

همکاری با فروشگاه های اینترنتی

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.