مدارک مورد نیاز برای صادرات کالا

در این فایل صوتی می‌خواهم درباره روش‌های صادرات با شما صحبت کنم. روش‌های صادرات، متدهایی هستند که برای انجام امور صادراتی و به نتیجه رساندن یک عملیات، بعد از بستن قرارداد با مشتری و جلب اعتماد او، انجام می‌شوند. می‌خواهیم درباره انواع متدهای کاری در روش‌های صادراتی صحبت کنیم.

امروز سرفصل صحبت‌های من این است که عموما چه مدارکی برای تحویل به مشتری نیاز است؟ برای اینکه مشتری بتواند کالای خود را در کمرگ مقصد تحویل بگیرد. می‌خواهم مختصری درباره آن توضیح دهم.

یک نکته جالب بگویم. امروز با واسطه سردبیر دنیای اقتصاد ارتباط گرفته بودم که برنامه و کاری را برای ما انجام دهند. پرسیدند تیتر کار شما چیست؟ گفتم روش‌های دورزدن تحریم‌ها و درواقع بحث مقابله با تحریم‌ها است. برایم جالب بود. گفت مگر دورزدن تحریم‌ها ممنوع نیست؟ برای من سوال بزرگی پیش آمد که واقعا مردی با این همه سطح تحصیلات و سواد تصور می‌کند که دورزدن تحریم‌ها ممنوع است! جواب من به او این بود که دوست عزیز، شما در کدام کشور زندگی می‌کنید؟ در ایران یا در آمریکا؟ تابع کدام کشور هستید؟ احتمالا تابع قوانین آمریکا هستید که اینقدر برایت مهم است که خدایی ناکرده دورزدن تحریم‌ها اتفاق نیفتد و کسی درباره این قضیه صحبت نکند. خدایی ناکرده اگر کسی صحبت کند و این تحریم‌های آمریکا دور بخورد و متأسفانه مردم ما وضعیت بهتری پیدا کنند، احتمالا باعث ناراحتی مجموعه، خبرگزاری یا سازمان شما می‌شود. به هر صورت این‌ها مهم نیست. امیدوارم که این دوستان افکار و سیستم فکری خود را اصلاح کنند و متوجه باشند که دورزدن تحریم‌ها برای آمریکایی‌ها مهم است نه برای ایرانی‌ها. البته دوستان آمریکایی تبار هم زیاد داریم که برای آن‌ها هم مهم است.

در صادرات وقتی شما می‌خواهید کالا را به مشتری تحویل دهید بعد از عملیات گمرکی که انجام می‌دهید، اسنادی صادر می‌شود؛ برگه تالیب، قبض انبار، قبض باسکول، اظهارنامه گمرکی و غیره. این‌ها را باید به کشتی‌رانی بدهید، لازم نیست آن‌ها را به مشتری بدهید. نیاز نیست این برگه‌ها را به کس دیگری بدهید، عملیات گمرکی که انجام می‌شود تمام این برگه‌ها به دست کشتی‌رانی می‌رود. کشتی‌رانی با این مدارک مجوز می‌گیرد تا کالا را بار بزند.

چیزی که در حداقل شرایط FOB، CIF یا CFR باید به مشتری بدهید، یک برگه بارنامه است. اولین مورد برگ بارنامه است که به صورت BL یا CIMER یا هر چه ارائه می‌شود. دوم Commercial Voice است که در فایل صوتی قبلی درباره آن توضیح داده‌ام. سوم packing list است. این مورد را در بحث‌ زیرساخت‌ها توضیح می‌دهم که به صورت است. Packing list نشان می‌دهد که کلا در چه وضعیت بسته‌بندی قرار دارد، چند تای آن در یک کانتینر است، چقدر وزن دارد، شرایط کارتن آن به چه صورت است، وزن خالص و ناخالص کالا، متریال آن و غیره. مثلا اگر در یک کانتینر 10-20 قلم کالا دارید، جزئیات آن را توضیح داده است؛ که چند تا از این وجود دارد و چه وضعیتی دارند و وزن خالص و ناخالص آن چقدر است، در مجموع چند کارتن شده‌اند و غیره. این packing list می‌شود. اگر مشتری برای آن کالا به گواهی بازرسی یا exception نیاز داشته باشد که آن را هم به همراه کالا تحویل مشتری می‌دهید. گاهی اوقات مشتری‌ها به گواهی مبدأ یا certify FORG یا COO نیاز دارند که می‌توانید آن را از اتاق بازرگانی بگیرید و به آن‌ها بدهید. در زیرساخت‌ها درباره آن توضیح خواهم داد و حتی نمونه آن را هم برایتان می‌گذارم تا کاملا با آن‌ها آشنا شوید.

امیدوارم که این آموزش مختصر برای شما مفید باشد. این موارد را در نظر داشته باشید که وقتی می‌خواهید کالایی را به مشتری تحویل دهید با توجه به نیاز آن‌ها کار کنید تا مشتری بتواند از این مدارک برای اظهار و ترخیص کالای خود در گمرک مقصد استفاده کند.

برای ارتباط و دریافت مشاوره از استاد نظام پرور می توانید با شماره ذیل تماس حاصل نمایید:

مشاور تجاری و برندسازی

فایل صوتی توضیحات استاد نظام‌پرور، مدیر توسعه کسب‌و‌کار و مشاور امور صادراتی گروه شرکت‌های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.