لاستیک (تایر) محصولی مصرفی و ضروری در زندگی ماشینی

ما هر روز سعی می‌کنیم که فایل‌های صوتی درباره محصولات مختلف برای شما قرار دهیم. محصولاتی که هم ظرفیت بازار داخلی و هم ظرفیت بازار صادراتی دارند. یکی از این محصولات که می‌شود توجه خوبی به آن کرد و جزو محصولاتی است که متریال اولیه آن کائوچو است و در داخل ایران هم مقدار تولید نسبتا خوبی دارد، لاستیک است.

شرکت‌های مختلفی مثل تایر یزد (که همان گلداستون است)، لاستیک بارز، کویر تایر، لاستیک پارس، ایران تایرف تیوپ سازی، دنا و غیره تولیدکننده لاستیک در ایران هستند. شرکت‌های کوچک جدیدی هم هستند که فعالیت و کار خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند اما خیلی از آن‌ها اسم‌هایی هستند که نمی‌شناسیم. ظرفیت‌های خیلی خوبی دارد. لاستیک جزو ضرورت‌های زندگی صنعتی امروز است. یعنی در هر جای دنیا که زندگی کنید و ماشینی باشد، بحث استفاده از تایر و عوض کردن تایر جزو ضرورت‌های زندگی کسانی است که دارند کار می‌کنند. پس جزو مسائل بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنیم.

در دنیا چین تقریبا 14799 میلیون دلار، آلمان 6180 میلیون دلار، ژاپن 5000 میلیون دلار، آمریکا و تایلند هم به همین ترتیب تولید کننده این محصول هستند و مجموعا نزدیک به 78194 میلیون دلار حجم صادرات دارد. تقریبا چیزی به اندازه نفت کشور ما که حدود 60-70 میلیون دلار کل صادرات آن است. این مبلغ فقط برای صادرات یا مصرف تایر در دنیا است. در این میان ایران یک عدد بسیار پایین است؛ 10-20 میلیون دلار که در این بازار بسیار پرسود عدد بسیار پایینی است.

ما ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم. البته محدودیت‌هایی هم وجود دارد. مثلا ادتیو خود لاستیکی که در ایران تولید می‌شود از مالزی یا کشورهای دیگر وارد می‌شود که بعد به کائوچو و بعد به لاستیک و مواد دیگر تبدیل می‌شود. اما ظرفیت تولید خیلی خوبی هم داریم و این ظرفیت قابل توسعه است. از این مقداری که وجود دارد، ایران تقریبا 20-30 میلیون دلار صادرات می‌کند و البته نزدیک به 370 میلیون دلار هم دارد واردات می‌کند و حجم واردات خیلی زیاد است. اما بالاخره همانطور که صادرکننده خواهیم بود، واردکننده هم خواهیم بود و این جزو اساس کار ما است.

از سال 91 حجم صادرات ما نسبتا بهتر شده اما خیلی تغییر نکرده است. مثلا سال 92، 38 میلیون دلار، سال 93، 33 میلیون دلار، سال 95، 27 میلیون دلار و سال 96، 35 میلیون دلار بوده است. قاعدتا این صادرات به کشورهای همسایه بوده است و متأسفانه خیلی روی بازارهای دور و بازارهای خوب کار نکرده‌ایم. حالا در بین کشورهایی که از ایران خرید می‌کنند به چه صورت است: ما نزدیک به 1 میلیون دلار به نیجریه صادرات داشته‌ایم. 1 میلیون به ترکمنستان داشته‌ایم. به عراق 5 میلیون دلار، به پاکستان 5 میلیون دلار، به افغانستان 17 میلیون دلار و غیره. ما اصلا روی بازار تبلیغاتی کار نکرده‌ایم و تنها به همان‌هایی که با ما رفت و آمد دارند یا مسیرشان است و می‌آیند و می‌روند کار کرده‌ایم. هنوز به فکر روش‌های سنتی هستیم و فرصت‌هایی برای خودمان فراهم نکرده‌ایم تا بازارهای دیگری برای کار کردن در ایران پیدا کنیم.

اگر چه اگر بخواهیم همین کشورهای همسایه مانند روسیه، امارات، ترکیه، پاکستان، قزاقستان، عراق، کویت، عمان، قطر و افغانستان را هم حساب کنیم، در مجموعه شاید خود روسیه نزدیک به 1740 میلیون دلار واردات دارد. امارات 1200 میلیون دلار واردات دارد. ترکیه 1 میلیارد دلار واردات دارد. پاکستان 360 میلیون دلار واردات دارد. قزاقستان 317 میلیون دلار واردات دارد وغیره. شاید اگر بخواهیم یا اعداد را با هم جمع کنیم نزدیک به 5 میلیارد دلار (یا 5000 میلیون دلار) فقط ظرفیت کشورهای همسایه ما است. از 78 میلیارد دلاری که در دنیا صادرات می‌شود، پنج میلیارد دلار آن در همسایگی ما وجود دارد و ما توجه زیادی به آن نکرده‌ایم. ما باید از این 5 میلیارد دلار حداقل 1 درصد سهم بگیریم. نمی‌دانم چرا واقعا این 10 درصد سهم را نمی‌گیریم و توجهی به این بازارها نداریم.

ظرفیت فروش داخلی آن هم در کشورمان وجود دارد. اگر کسی نخواهد کار صادراتی کار کند می‌تواند در بازار داخل کار کند. خیلی از تایرها از خارج وارد می‌شوند و بازار فروشی در ایران دارند و می‌توانیم با این تایرها در زمینه فروش رقابت کنیم. در بازار داخلی، شما هم می‌توانید با تبلیغات خوب و روش‌هایی که می‌گوییم مشتری‌هایی که به دنبال خرید عمده تایر هستند را پیدا کنید و حجم خوبی را به آن‌ها بفروشید. محصولی است که معامله آن بسیار راحت است و ارزش خوب و تنوع زیادی دارد. مثلا اگر نمی‌توانیم در تایرهای معمولی جایگاه بگیریم و رقابت کنیم، باید در زمینه تایرهای خاص کار کنیم. تایرهای تراکتور، تایرهای ماشین‌های سنگین، تایرهایی که تنوع و زمینه آن‌ها کمتر است و می‌تواند بازار خود را به دست آورد. اما ما به این‌ها توجه نمی‌کنیم. خیلی وقت‌ها توجه ما تنها به محصولاتی است که خیلی عمومی هستند، در صورتی که محصولات خاص هم سود بیشتری دارد هم معامله آن بسیار راحت‌تر است. متقاضی‌های آن بهتر هستند و بهتر می‌توان معامله کرد. اگرچه اینکه چه محصولی را می‌شود کار کرد به کارخانه‌دارها برمی‌گردد که بیس کار خود را در حوزه تجهیزات و صنایع وابسته آن بهبود نمی‌دهند و مدل‌های فکری خود را تغییر نمی‌دهند. می‌شود با تغییر مدل‌های فکری خیلی راحت خروجی‌های خوبی گرفت و مسیرهای بهتری را به دست آورد.

امیدوارم که این آموزش هم برای شما مفید باشد. دوستانی که تمایل دارند در زمینه لاستیک و تجهیزات مرتبط آن کار کنند با من ارتباط بگیرند تا به آن‌ها مشاوره و راهنمایی بدهم و بتوانند بهترین مسیرها را برای کسب و کار خود پیدا کنند.

برای ارتباط و دریافت مشاوره از استاد نظام پرور می توانید با شماره ذیل تماس حاصل نمایید:

مشاور تجاری و برندسازی

فایل صوتی توضیحات استاد نظام‌پرور، مدیر توسعه کسب‌و‌کار و مشاور امور صادراتی گروه شرکت‌های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.