فرصت های صادراتی در حوزه میوه تابستانی

می‌خواهم در مورد صادرات میوه‌های تابستانه و محصولات مرتبط با آن با شما صحبت کنم. کشور ایران با توجه به شرایط اقلیمی که دارد، می‌تواند میوه‌های تابستانه بسیار خوبی فراهم کند که ظرفیت صادراتی آن هم بسیار است. اگرچه میوه‌های دیگری مثل سیب و انگور هم داریم که تابستانه نه اما پاییزه هستند و ظرفیت صادراتی خیلی بالایی هم دارند. می‌خواهم درباره جنبه‌هایی از صادرات آن با شما صحبت کنم که با آن آشنا نیستید. تا اطلاعات بیشتری نسبت به آن داشته باشید که اگر می‌خواهید در این حوزه کار کنید بتوانید با این دیدگاه پیش بروید.

اولین فرآیندی که در هر صادراتی مطرح است این است که شما بتوانید مشتری‌های خارجی مرتبط با این کار را پیدا کنید تا بتوانید کالا را صادر کنید. این مسیر توسط روش‌های عمومی که انجام می‌دهیم قابل انجام است ولی دیگر نمی‌خواهم درباره آن‌ها صحبت کنم. می‌خواهم نکات ریزی که در کسب و کار وجود دارد را به شما بگویم.

اولین مسئله‌ این است که وقتی شما می‌خواهید کالایی مثل میوه‌های تابستانه را صادر کنید، هزینه ریخت و پاش این محصول بسیار بالا است. مخصوصا اینکه این محصول بسیار حساس است و بسیار زود فاسد می‌شود و خرابی و لکه و آسیب‌پذیری آن بسیار بالا است. از طرف دیگر به خاطر قیمت تمام شده پایین، سوددهی این محصول می‌تواند نسبت به محصولات دیگر و کالاهایی که این شرایط را ندارند بالاتر باشد.

یک مشکل این محصول این است که مشتری‌های شما آن را با بسته‌بندی و سورت مناسب می‌خواهند. درحالیکه در ایران به خاطر جمع‌آوری و سورتینگ نامناسب نمی‌توان این محصول را با آن کیفیتی که شایسته است در اختیار مشتری‌های خارجی قرار داد.

پس شما باید مسیر و شرایط سورتینگ را برای محصولتان فراهم کنید تا بتوانید مشتری‌های صادراتی‌تان را راضی نگه دارید. بسته‌بندی‌های موجود در ایران که زیر و روی آن یکی نیست و بالا و پایینش فرق می‌کند و بسته‌بندی‌های بی‌کیفیتی است برای صادرات مطلوب نیست.

حرف من این است که باید بسته‌بندی بهبود پیدا کند تا محصول در طی این مسیر از بین نرود و با بالاترین کیفیت به دست مشتری برسد و بتوانید بهتر با آن‌ها کنار بیایید. باید نظر مشتری را جلب کنید تا با شما کار کند.

اگر نتوانید میوه تابستانی را در فصل خودش بفروشید، می‌توانید روی فرآوری محصولات و در واقع کمپوت و کنسروکردن آن‌ها کار کنید که ارزش افزوده بسیار زیادی ایجاد می‌کند. از مزیت‌های کمپوت و کنسرو این محصول این است که متقاضی‌ها می‌توانند آن را با کم‌ترین قیمت از شما بخرند. در ضمن با توجه به اینکه فاصله حمل آن کوتاه است و می‌توان سورتینگ و بسته‌بندی و فرآوری آن را در شرایط یکسان و یکنواختی انجام داد، نظر مشتری‌ها بیشتر برای کارکردن با شما جلب می‌شود و نسبت به کالاهای دیگر، این می‌تواند برای شما فرصتی فراهم کند تا بهتر پیش بروید.

مسئله دیگر این است که شما می‌توانید در کسب و کارتان برای این محصولات از کنسانتره یا عصاره آن برای صادرات استفاده کنید. پس می‌توانید با کارخانه‌های کنسانتره و عصاره ارتباط داشته باشید که داخل ایران فعالیت دارند. البته معمولا همه محصولات تابستانی این شرایط را ندارد، اما بعضی از محصولات را می‌توان به صورت پوره، پالپ و اسلایس‌شده و به شکل‌ها و حجم‌های بزرگ، مثلا بشکه‌های ۲۰۰ کیلویی یا سایزهای مختلف صادر کرد.

از مزیت‌های دیگری که برای صادرات میوه‌های تابستانی وجود دارد، آبمیوه است. آبمیوه ظرفیت صادراتی بسیار بالایی دارد و می‌توانید آن را با توجه به نظر مشتری تأمین کنید. درصد آبمیوه یا مثلا کنسانتره یا اسانس هر چیزی که مد نظر مشتری‌تان است را کم و زیاد کنید تا نظر مشتری‌ها را تأمین کنید. الحمدالله در حوزه آبمیوه تقریبا بسته‌بندی‌های ما از نظر مشتری‌ها قابل قبول است. در کنسرو هم نسبتا خوب است، اما هنوز جای پیشرفت دارد و با همین محصولات هم می‌توانیم کشورهای جهان سوم و در حال توسعه‌ای که دنبال آن هستند را به سمت خودمان بیاوریم تا با ما کار کنند.

از محصولات عمومی میوه‌های تابستانی که بگذریم به محصول خشک شده آن می‌رسیم. خشک‌شده آن متقاضی خاص خود را دارد و می‌تواند نظر مشتری‌ها را جلب کند. مزیت خشک‌شده این است که نسبت به محصولات دیگر که خشک شده نیستند و تازه هستند، توان تحمل زمان بیشتری را دارد.

[av_notification title=’نکته’ color=’green’ border=” custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ icon_select=’yes’ icon=’ue82c’ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=”]
شما می توانید از صادرات انواع میوه و فراورده های آن مثل کمپوت، کنسانتره، آبمیوه و میوه خشک به سودهای خوبی برسید.
[/av_notification]

در مورد صادرات محصولات هیچ محدودیتی ندارید. محصول خود را که به فرودگاه امام برسانید، می‌توانید تمام دنیا تقریبا از برزیل گرفته تا کشورهای دیگر را پوشش دهید و از آن برای این صادرات استفاده کنید. فقط مهم است که بتوانید مسیرهای درست را شناسایی کنید.

مثلا من قصد داشتم کالایی را به قرقیزستان صادر کنم و خب مشتری‌هایی که در این منطقه بودند مشکل حمل و نقل و سرعت آن را مطرح می‌کردند. بررسی کردم و دیدم هواپیماهایی هستند که از قرقیزستان به صورت چارتر محصول گوشت را می‌آورند ایران و می‌فروشند و در برگشت خالی هستند. با مدیر آن شرکتی که این کار را می‌کرد صحبت کردم و قبول کرد تا کالای من را با کم‌ترین تعرفه تقریبا مجانی در می‌آمد یعنی به اندازه کرایه ماشین هم نمی‌شد و در حجم‌های ۳۰ تنی به قرقیزستان ببرد. این کار هم برای من و هم برای کسی که این کار را می‌کرد نفع داشت و هواپیمایش خالی برنمی‌گشت. به این ترتیب فرصت‌های تجاری برای من فراهم شد که بتوانم با قیمت مناسب و رقابت بیشتری این کالا را برای آن منطقه تأمین کنم. پس باید زرنگ باشید.

اگر می‌خواهید محصولی را صادر کنید دنبال شرایط صادراتی مطلوب آن بگردید. دنبال شرایط عمومی نباشید. ایده‌پرداز و اهل تحقیق باشید تا بتوانید مشتری‌های خودتان را خوب پیدا کنید و خوب کار کنید.

امیدوارم توضیحات من به شما کمک کند که سریع‌تر محصول خود را در حوزه‌های مختلف صادراتی انتخاب کنید و کارتان را شروع کنید یا استعدادهایی که در منطقه وجود دارند را بیشتر بشناسید. قبلا گفته‌ام که استعدادهای امروز در واقع محصولاتی هستند که متریال آن‌ها در ایران موجود است یا حداقل متریال وارداتی را دارند. مثلا اکثر متریال محصولی مثل کنسرو از جمله  شکر، ورق و قوطی آن در ایران هست. حالا ممکن است بعضی قطعات خیلی ساده مانند درپوش وارداتی باشد یا کمتر داخل ایران تولید شود. باقی متریالش اکثرا داخل ایران تولید می‌شود و هزینه‌های تولید آن با توجه به شرایط موجود و به نسبت عرصه جهانی بسیار پایین خواهد بود و شرایط بسیار ایده‌آلی وجود دارد.

توجه داشته باشید که الان شرایط در حال تغییر است. ۳ موج را در بازار گفتم که اتفاق افتاد. الان موج تغییرات دیگری هم داریم. مثلا در همین دوره تجربه کردیم که قیمت کالای صادراتی از کالای داخلی بیشتر افزایش داشته و متفاوت شده است. شما ۶ ماه مهلت دارید تا حرکت بزرگی برای خودتان انجام دهید و بتوانید خروجی‌های خوبی بگیرید. دوستانی که مشاوره تجاری دارند و با من کار می‌کنند توجه داشته باشند که زودتر برنامه‌هایشان را پیش ببرند. فرصت‌ها در حوزه تجارت خارجی زیاد است و خیلی خوب می‌توانید کار کنید. باید هوشیار باشید تا بتوانید از این‌ها سود ببرید.

[av_notification title=” color=’blue’ border=” custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ icon_select=’yes’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=”]
فایل صوتی توضیحات مهندس نظام‌پرور، مدیر توسعه کسب‌و‌کار و مشاور امور صادراتی گروه شرکت‌های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.
[/av_notification]

 

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.