صادرات کمپوت و کنسرو مزیت های صادراتی این محصول برای انتخاب

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام دوستان، من نظام پرور، مدیر توسعه کسب و کار و مشاور امور صادراتی گروه شرکت­های آراد هستم. در این فایل صوتی می­خواهم در مورد صادرات محصولات بسته بندی شده مثل کمپوت، کنسرو و امثال این­ها صحبت کنم.

محصولات مختلفی داریم که در این زمینه کار می­شود ولی کمپوت­ها و کنسروها به خاطر مزیت­هایی که دارند مورد توجه هستند. یک سری کمپوت­هایی که خیلی معروف هستند مثل کمپوت­های میوه­های تابستانه هستند که در بازار عرضه می­شوند و به خاطر این­که مدت ماندگاری میوه­ها در فصل­های مختلف خیلی کم است و با کمپوت و کنسرو شدن این­ها، منجر به ماندگاری طولانی مدت آن­ها می­شود و از طرفی حتی بعضی از مناطق کشور ما به این مدل از خوردن کمپوت­ها بیشتر عادت دارند تا به خوردن میوه فصلی و تازه آن. اما این محصول محصولی است که در کشورهای همسایه با توجه به محدودیت­هایی که فعلاً دارند اعم از محدودیت­های نگهداری مواد غذایی زود فساد پذیر، مواد غذایی­ای که زود دچار فساد می­شوند و مشکلاتی مثل برق و یخچال دارند و مسائلی مثل این، مانع از این می­شود که بتوانند محصولات را خوب نگهداری کنند و یا بحث­های حمل و نقل و ترانزیت آن­ها با مشکل مواجه است و نمی­توانند مداوم محصولی تازه با یک سری شرایط خاص نگهداری کنند و به دست مشتری­ها برسانند و خیلی وقت­ها محصولاتی مثل تره­بار و امثال این­ها تا به مشتری­های کشورهای همسایه بخواهد برسد از بین می­رود ولی کمپوت­ها و کنسروها این محدودیت را ندارند.

یک سری کنسروها مثل کنسروهای نیمه آماده، غذاهای کنسرو شده آماده و کنسروهایی که مربوط به مواد خوراکی دیگر هم هستند در بازار ایران رونق خوبی دارد. یعنی مواردی بوده که کنسرو یا کمپوت زیتون می­خواستند که یک چیز معمولی نبوده و حتی برای صادرات بوده است تا موارد دیگری که محصولات خیلی معمول را به صورت کنسرو شده می­خواستند. من دوستی داشتم که تولید کننده شترمرغ بود و گوشت شتر مرغ را کنسرو می­کرد و قابلیت صادرات پیدا می­کند. به مراتب وقتی کنسرو می­شود یک سری مشکلات بحث­های فنی و بحث­های بهداشتی آن حل می­شود. چون در فرآیند کنسرو شدن با یک تست نمونه، معمولاً کشورها بحث این دارند تست آلودگی فلزات سنگین، تست­های میکروبی و امثال این را می­گیرند و مطمئن می­شوند که نمونه همان کالای مورد نظر است. و به مراتب حتی از خود محصول به صورت آماده راحت­تر است و مشتری­ها راحت­تر می­پذیرند که در کشور خودشان بفروشند. تنوع تولید کننده­ها و کارخانه­هایی که در این زمینه کار می­کنند خیلی زیاد است و شاید بگویم که ظرفیت اسمی کنسرو در ایران، حدود 7000 تن است و شاید بگویم صادراتی که در سال 96 طبق اعلامی که شده 78 هزار تن به ارزش 246 میلیون دلار صادرات کمپوت و کنسرو به کشورهایی مثل عراق، افعانستان، پاکستان، روسیه، امارات، ترکمنستان و امثال این­ها بوده که صادرات داشتیم که وضعیت آن خیلی خوب بوده و می­تواند خیلی خوب باشد. مخصوصاً برای بحث­های صادراتی ما شرایط خیلی خوبی دارد.

روند صادرات ما در  حوزه کمپوت و کنسرو در حال توسعه بوده و چیزی که نشان می­دهد از سال 86 از 42 میلیون دلار به 246 میلیون دلار در سال 96 رسیدیم و این رقم خیلی خوب و رشد خیلی خوبی بوده است؛ اما از نظر حجمی خیلی تغییری نکرده است یعنی حجمی که در سال 86 می­رفته حدود 45 هزار تن بوده و در سال 96، حدود 78 هزار تن بوده و از نظر حجمی کمتر از 40 درصد افزایش پیدا کرده ولی از نظر رقم ارزشی، ارزش بیشتری پیدا کرده است. و این که چرا ارزش بیشتر پیدا کرده است ولی حجم خیلی ارزش پیدا نکرده داستان دیگری دارد که این­جا نمی­خواهم در مورد آن صحبت کنم.

ما همزمان بحث واردات هم داشتیم ولی وارداتی که داشتیم تقریباً از هند و چین و تایلند و اسپانیا و امارات، چیزی حدود 69 میلیون دلار به صورت قانونی بوده و 63 هزار تن ظرفیت آن بوده است. اگر چه به نظر من حجم وارداتی که داشتیم خیلی بیشتر از این عدد بوده و مقدار خیلی زیادی که به صورت قاچاق وارد بازار می­شود. نمونه آن کمپوت­های آناناسی که اکثراً قاچاق هستند و شما دارید می­بینید و رقم خیلی زیادی هم هستند و خیلی کمپوت­های میوه­های گرمسیری در کشور خیلی زیاد است و چیزهای دیگر هم مشابه است که می­آید و در بازار عرضه می­شوند و مشتری­ها هم خرید می­کنند، اما به صورت قانونی وارد نمی­شوند. یعنی اگر این­جا 69 میلیون دلار می­گوید من فکر می­کنم شاید 200 میلیون دلار ارزش واردات ما هست. اما به لحاظ این که به نظر من واردات و صادرات با هم تداخلی ندارند و روند جفت آن­ها جداگانه است و هر کدام یک تقاضایی را می­پسندد.

صادرات جهانی کمپوت و کنسرو تقریباً 41000 میلیون دلار در سال 2017 بوده و روند آن هم نشان می­دهد که در دنیا در حال رشد است و از 27 میلیارد دلار، یعنی 27000 میلیون دلار در سال 2007، به 41 میلیارد دلار یا 41000 میلیون دلار در سال 2017 رسیده است و این رشد به خاطر شرایط مختلف مردم در مصرف کالاهای آماده است، یعنی هم فرهنگ مردم در این زمینه تقاضای این محصول را ایجاد می­کند و هم شرایط محیطی، مثلاً شرایط جنگ باعث افزایش مصرف کمپوت و کنسرو می­شود، روند زندگی صنعتی موجب افزایش مصرف کمپوت و کنسرو می­شود و خیلی این­ها موجب این می­شود که مردم به سمت این محصولات بروند تا محصولات دیگری که بخواهد فرآوری آماده کردن آن خیلی راحت نباشد. چون مثلاً آناناس آماده را بخواهید تهیه کنید باید کلی وقت بگذارید تا پوست آن را بکنید اما یک کمپوت می­گیرید، اسلاید شده، کنسرو شده و آماده مصرف کنید.

از آن طرف هم وارد کننده­های مختلفی در دنیا هستند که حجم خیلی زیادی مصرف می­کنند اما عدد آن عدد خیلی بالایی است. به نسبت از این عدد 41000 میلیارد دلار، ما عدد 245 بخواهیم بگوییم، نزدیک کمتر از نیم درصد از این بازار داریم سهم می­گیریم، عدد پایینی است ولی خیلی قابلیت رشد را دارد. ما به علت این­که محصولات ما، محصولات تابستانی خیلی خوبی داریم می­توانیم در بازارهای  جهانی، میدان خودمان را پیدا کنیم. مثلاً گیلاس، هلو، زردآلود و امثال این­ها یا هر چیز دیگری که در بازار است یا حتی یک سری کنسروهای مواد خوراکی داریم مثل نخود، ما در زمینه نخود خیلی خوب کار می­کنیم و نخود کرمانشاه، یکی از محصولات صادراتی خیلی خوب است. کنسرو نخود هم خیلی خوب می­تواند بازار بگیرد. ما در زمینه بعضی از حبوبات، جایگاهی نداریم، مثلاً در رب گوجه، ما داستان آن را جدا می­کنیم، چون در این زمینه من صحبت کردم و شاید دوباره در مورد آن صحبت کنم اما گوجه اسلاید شده در خیلی از کشورهای دیگر به صورت شور که در واقع مثل کمپوت است استفاده می­شود، مشتری­های خودش را دارد و هیچکدام تداخلی ندارند که بگوییم شما اگر این کار را بخواهید انجام بدهید از آن کار می­مانید، این طور نیست، تداخلی با هم ندارند.

مزیت­های صادرات کنسرو نسبت به محصولات دیگر این است که شما در صادرات کنسرو محدودیت­های موجود را ندارید یعنی یک نمونه برای مشتری می­فرستید و مشتری دقیقاً نمونه را می­بیند و تشخیص می­دهد که کیفیت آن چگونه است؟ پارامترهای کمی چگونه است؟ پارامترهای کیفی چگونه است؟ و خیلی راحت می­تواند بپسندد ولی میوه تازه بخواهد بگیرد این پارامترها خیلی دگرگون  است و خیلی تغییرات زیادی دارد و خیلی سخت می­تواند مشتری تصمیم بگیرد. اما در زمینه کمپوت این طور نیست، مثلاً یک کمپوت گیلاس می­داند چند عدد گیلاس دارد؟ چند درصد آن گیلاس است؟ چقدر آن شربت است؟ سایز گیلاس­ها چقدر است؟ بلاخره کسی که این­ها را کمپوت یا کنسرو می­کند آن را سورت می­کند و این سورت کردن، محدودیت این مسأله را از بین می­برد و فرصت این را می­دهد که راحت­تر بتوانیم بازار را تأمین کنیم.

از طرفی، شما می­توانید با هر برند مورد درخواست مشتری، آن را تأمین کنید. از طرفی شما می­توانید به راحتی یک نمونه را برای مشتری ارسال کنید و هزینه ارسال با توجه به این که مدت ماندگاری آن بالا است برای مشتری­های خارجی، خیلی خوب می­تواند باشد. این­ها پارامترها و مزیت­هایی است که کنسروها می­توانند داشته باشند. ما در صنعت غذای نیمه آماده خیلی خوب پیشرفت کرده­ایم و از این فرصت­ها می­توانیم برای صادرات کالای خودمان استفاده کنیم. کارخانه­ها و تولید کننده­های ما متأسفانه به این مسأله خیلی توجه نمی­کنند و بیشتر توجه آن­ها به بازارهای همسایه است در صورتی که در بازارهای جهانی می­تواند فرصت­های خیلی خوب­تری برای خودشان ایجاد کنند و کارشان را توسعه بدهند.

امیدوارم اگر دوست داری در حوزه کسب و کار خودت، کالایی به اسم کنسرو و کمپوت را شروع کنی، امروز ارتباط بگیری و بگویی که من دوست دارم در این حوزه کار کنم و می­خواهم قدم­هایم را بردارم. توجه داشته باشید می­توانید کمپوت و کنسرو را اول از بازار داخلی شروع کنید و بعد به صادرات آن بپردازید، این طوری صورت هزینه­های شما هم کمتر می­شود اما اگر از قدم اول می­خواهید در صادرات وارد بشوید باید بدانید که صادرات زمان­بر است و یک مقدار هزینه بیشتری دارد. این هزینه­ها را برای خودتان ببینید تا بتوانید خروجی­های بهتری از کارتان بگیرید.

برای ارتباط و دریافت مشاوره از استاد نظام پرور می توانید با شماره ذیل تماس حاصل نمایید:

مشاور تجاری و برندسازی

فایل صوتی توضیحات استاد نظام‌پرور، مدیر توسعه کسب‌و‌کار و مشاور امور صادراتی گروه شرکت‌های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.