صادرات سبزیجات و میوه به روسیه و بهترین صادرات

صادرات سبزیجات و میوه به روسیه از سال ۹۵ رو به افزایش پیدا کرد و این به دلیل تحریم آنکارا از طرف روسیه بود. ایران توانست به دلیل نزدیکی به روسیه جایگزین خوبی برای ترکیه باشد.

صادرات سبزیجات در دو سال گذشته نسبت به مشابه سال های قبل رشد چشمگیری داشته است. هم اکنون ۵۰ درصد خیار بازار مصرفی روسیه از ایران وارد می شود.

روسیه به علت موقعیت جغرافیایی و سردسیری بسیاری از مناطق، بخش اصلی نیازهای خود را در این بخش میوه و سبزیجات از خارج و حتی کشورهای بسیار دور دست تامین می کند.

این مساله سبب افزایش قیمت ها می شود، اما با توجه به نزدیکی با ایران و وجود مسیرهای کوتاه ترکیبی آبی زمینی از خزر و همچنین هوایی، اقلام صادراتی ایرانی با بهای کمتری عرضه می شود.

بیش از ۷۵ درصد صادرات ایران به روسیه محصولات کشاورزی و نیمی از صادرات این کشور به جمهوری اسلامی نیز مربوط به همین محصولات کشاورزی است.

انواع صادرات سبزیجات و میوه به روسیه

کیوی، سبزیجات تازه، سیر، گوجه فرنگی، خیار، سیب انواع فلفل دلمه، هندوانه، کلم و کلم بروکلی از پر حجم ترین اقلام صادراتی ایران به روسیه به شمار می رود.

علاوه بر توزیع در بازارهای محلی، توسط فروشگاه های زنجیره ای بزرگ مانند اوشان که در بسیاری از شهرهای این کشور و دیگر کشورهای جهان نمایندگی دارد، عرضه می شود.

قراردادها و توافق های مسکو و تهران برای گسترش همکاری بخش های خصوصی بویژه در حوزه بازرگانی از جمله صادرات سبزیجات تازه و محصولات باغی به عنوان نیاز اول روسیه، مسیر صادرات انبوه میوه های ایرانی را به این کشور باز کرده است.

عوامل آسانی تجارت با روسیه

  • تنوع موجود در تولید کالاهای صنعتی  و تقاضای روزافزون برای مصرف محصولات مختلف یکی از این ویژگیها است.
  • قیمت تمام‌شده پایین تولیدات صنعتی ایران نسبت به روسیه است که دلیل عمده آن پایین بودن هزینه‌های انرژی برای مصارف صنعتی و حمل ونقل و دستمزد کارگر می باشد.
  • کاهش هزینه‌های حمل و نقل به دلیل فاصله نزدیک بین دو کشور نیز موجب تسهیل در تجارت ایران و روسیه می‌شود.

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.