شرایط و تعهدات اینکوترمز ۲۰۱۰

نکته مهمی که بهتره در قراردادهاتون برای قوانین اینکوترمز ۲۰۱۰ توجه کنید این هست که سعی کنید در قراردادهاتون قید کنید محل داوری اتاق بازرگانی بین الملل باشه و در صورت بروز اختلاف اولین محل رسیدگی اتاق بازرگانی بین الملل است. مخصوصا که الان در تهران هم دفتر دارن که بتونین از خدماتشون استفاده کنید.
اگر یه زمانی به اختلاف بخورین ازتون سوال میپرسن، مشاوره میگیرن، مستندات رو میبینن و نظر نهایی رو میدن.اگر باز هم نیاز بود در هنگام بروز اختلاف به دادگاه های کشور مراجعه کنید قبلش حتما به اتاق بازرگانی بین الملل برین و نظر کارشناسیشونو بگیرین و با اون برین دادگاه تا بتونه بهتر کمکتون کنه و رای به حق صادر بشه.
توجه داشته باشین که هرزمان از اون کلمات سه حرفی که مربوط به اینکوترمزه در قراردادتون استفاده کنید( نیازی نیست حتما به انگلیسی بنویسین) قراردادتون یه قرارداد بین المللی از نظر اتاق بازرگانی محسوب میشه و قابلیت داوری رو داره.22

نکته بعدی این هست که خود اینکوترمز ۲۰۱۰ سه تا بخش مجزا داره:

  • عناوین و قواعد یا همان واژگان است.
  • یازده مورد قواعد اینکوترمز است.
  • هر اینکوترمز ده مورد تعهد برای خریدار و فروشنده دارد.

البته در قراردادهاتون توقع نداشته باشین که با اینکوترمز پرداخت هاتون انجام بشه. یعنی مثلا وقتی FOB شد توقع نداشته باشین معنیش این بشه که پول هم پرداخت بشود، اگر میخواین که پول پرداخت بشه باید بنویسین وقتی پول بریزد که FOB  بشود.

[av_notification title=’اطلاعیه’ color=’blue’ border=’dashed’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’normal’ icon_select=’yes’ icon=’ue837′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=”]
حتما سال اینکوترمز رو در قراردادتون بنویسین، چون بعضی تفسیر ها در سال ۲۰۰۰ با ۲۰۱۰ فرق میکنه و ممکنه به مشکل بر بخورین.
[/av_notification]

در ادامه میخوایم در مورد EXW و تعهدات دهگانه صحبت کنیم: (یکی در میون یه تعهد برای فروشنده و یه تعهد برای خریدار رو بیان میکنیم)
اولین بحثی که در ترم های پرداخت مطرحه تحویل درب کارخونه هست. در این حالت فروشنده کمترین تعهد رو داره و خریدار بیشترین مشکل و ریسک رو داره. وقتی دارین اسمشو تو قراردادتون مینویسین باید بنویسین EXW بعد تو پرانتز اسم اون محل یا شهری که کالا رو تحویل میدین بنویسین.

پس تعهدات رو به ترتیب ذکر میکنیم، یه تعهد از فروشنده و در مقابلش یه تعهد از خریدار میگیم.

  1. تهیه کالا مطابق قرارداد:

    تهیه کالا مطابق قرارداد تعهد فروشنده است. یعنی در قراردادتون باید نوع محصولی که میخواین بفروشین رو با مشخصاتش درج کنین. در مقابلش خریدار تعهدات کلیش پرداخت قیمته. یعنی اگر مثلا نوشتین ده درصد پیش پرداخت، الباقی زمان تحویل کالا، مبادله اسناد یا نوشتین کل مبلغ سه ماه قبل تحویل بار تسویه میشه یا هر چیزه دیگه ای که نوشتین خریدار باید طبق اون چیزی که نوشتین پرداخت کنه.

  2. در مورد بحث مجوزها، اجازه نامه ها، گواهی نامه های ایمنی:

    فروشنده در حالتی که EXW باشه موظفه بنا به درخواست خریدار و به مسئولیت و هزینه خریدار هرگونه کمکی که لازمه انجام بده تا مجوزها و اجازه نامه های رسمی که برای صدور اون کالا ضروریه بگیره و استفاده کنه.
    و نکته بعدی اینه که در صورت نیاز بنا به درخواست خریدار با مسئولیت و هزینه خود خریدار هرگونه اطلاعاتی که برای گواهی ایمنی کالا یا همون MSTS شناخته میشه، فروشنده در اختیارش بزاره.
    اما تعهد خریدار این است که مسئولیت و هزینه خودش رو برای دریافت این مجوزها باید بپذیره و پرداخت کنه.

    58

  3. بحث حمل و نقل و پوشش بیمه ای:

    بعضی وقتا جزئیات مهمه، درسته شما دارین ترم EXW میفروشین و درب کارخونه و طبق ترم EXW تو این بند سوم فروشنده هیچگونه تعهدی در قبال عقد قرارداد حمل و نقل در مقابل خریدار نداره و از طرفی هم تعهدی برای پوشش بیمه ای محموله نداره. اما باید بنا به درخواست خریدار و به مسئولیت خریدار هزینه ها و اطلاعات مورد نیازش رو برای بحث پوشش بیمه ایش بهش بده.
    از اون طرف تعهد خریدار این است که خریدار باید حمل و نقل رو خودش قرارداد ببنده و بحث پوشش بیمه ایش رو خودش انجام بده.

  4. بحث تحویل دادن:

    در تحویل دادن فروشنده تعهداتش شامل این میشه که کالا رو به صورت بسته بندی در محلی که توافق شده و نوشته شده به خریدار تحویل بده. اما اگر نوشته نشده باشه هرجایی که براش راحت تره میتونه بار رو تحویل بده. اما نکته قابل توجه اینه که اگر محل دریافت بار نوشته نشده باشه اون محل مقرر رو به صورت بارگیری نشده، یعنی اینکه حتی وظیفه این رو نداره که بار رو تریلی شما قرار بده و اگر این کار رو انجام داد باید هزینه رو بهش پرداخت کنید. و از طرف دیگه باید کالا رو طبق زمان مشخص به خریدار تحویل بده.6956
    اما از اون طرف در حوزه تحویل گرفتن کالا توسط خریدار شرایط به این صورته که خریدار باید زمانی که کالا در محل مقرر آماده بود و از طرفی تعهدات فروشنده هم مبنی بر اطلاع به خریدار انجام بشه موظفه کالا رو تحویل بگیره. چون اگر بخواد تاخیر کنه عملا فروشنده کالا میتونه بابت این قضیه ادعا خسارت کنه.

    [av_notification title=’اطلاعیه’ color=’green’ border=’solid’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’normal’ icon_select=’yes’ icon=’ue837′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=”]
    اینکوترمز قرارداد نیستش، یه ادبیات صحبت بین دوتا تاجره در هرجای دنیا. پس در اینکوترمز بحث فسق و مالکیت و نقل و انتقال و پول و … نیست، بحث تعهداته.
    [/av_notification]

  5. بحث انتقال خطر:

    انتقال خطر از نظر تعهدات فروشنده به این صورته که فروشنده هرگونه خطری که ممکنه به کالا آسیب برسونه تا زمانی که در بند قبل گفتیم یعنی در محل مقرر تحویل بده بپذیره به غیر از شرایطی که تعهدات خودش رو انجام نداده باشه، مثل اطلاع ندادن به خریدار برای آماده بودن کالا. مثلا قرار بوده تو فلان شهر کارخونه تون تحویل بدین اما تو مسیر براش اتفاقی افتاده، این ضرر با فروشنده است.
    از اون طرف تعهدات خریدار به این صورته که بعد تحویل گرفتن کالا تمامی تعهداتش با خریداره.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.