توریست درمانی و توریست گردشگری در ایران

در این فایل صوتی می‌خواهم در مورد صادرات و خدمات صادراتی با شما صحبت کنم. در فایل‌های قبلی کالاهای مختلف صادراتی را بررسی کردیم و امروز می‌خواهیم در مورد خدمات صادراتی صحبت کنیم.

می‌توانیم یک جنبه اقتصادی این خدمات صادراتی را ارزآوری آن‌ها در نظر بگیریم. خدماتی که امروز می‌خواهم درباره آن صحبت کنم، خدماتی نیستند که به صورت خاص در خارج از ایران ارائه شود. در واقع، خارجی‌ها این خدمات را داخل ایران دریافت می‌کنند. یکی از این خدمات توریست درمانی و اصطلاحا tourist health و دومی توریست گردشگری است. این دو نوع توریست از خدمات بسیار معروف هستند و در تمام دنیا درآمد بسیاری خوبی از آن‌ها بدست می‌آید.

به شخصه اعتقاد ندارم که برای تجارت حتما باید کالایی را به خارج از ایران بفرستیم. بارها این را در بحث‌های مختلف گفته‌ام؛ در بحث تجارت‌های بین‌الملل یعنی تجارتی که کالایی را از یک کشور به یک کشور دیگر بفرستید که بسیاری از افراد این کار را می‌کنند و یا در بحث کالاهایی که وارد شده‌اند و دوباره دارند صادر می‌شوند که اصطلاحا به آن Re Export می‌گوییم یا بحث فرآوری و یا حتی بحث تجارت کالاهایی که وارداتی هستند، ملاک تجارت کسب درآمد است.

اولین مزیت در بحث توریست درمانی یا توریست سلامت و توریست گردشگری این است که هزینه‌های درمانی و اقامت و گردشگری در ایران نسبت به ارزی که وارد می‌شود بسیار قابل رقابت و ارزشمند است و می‌تواند جاذبه خوبی برای کسانی که این خدمات را می‌خواهند، داشته باشد.

آنها می‌توانند با کمترین مبالغ مثلا با ۱۰۰ دلار سفر خوبی داشته باشند یا با چند صد دلار سفر بسیار لوکس و خوبی را داخل ایران تجربه کنند و به نسبت کشورهای دیگر از خدمات بهتری استفاده کنند.

توریست درمانی در دو زمینه سلامت و زیبایی افراد را جذب می‌کند که البته نوع درمان‌ها متفاوت است و نمی‌خواهم وارد آن‌ بحث شوم. این دو زمینه بسیار مطرح هستند و بسیاری از افراد برای دریافت این خدمات وارد ایران می‌شوند. توریست‌های زیبایی برای خدمات زیبایی از جمله فک و صورت، جراحی پلاستیک، جراحی بینی، کاشت مو و بهسازی فک و دندان وارد ایران می‌شوند و از این خدمات استفاده می‌کنند. در زمینه توریست سلامت هم که همه نوع بحث‌های سلامتی و درمانی مطرح است.

[av_notification title=” color=’green’ border=” custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=”]
با دادن خدمات صادراتی مانند توریست درمانی و توریست گردشگری در داخل کشور، می توانیم به راحتی ارزآوری و سودآوری زیادی داشته باشیم.
[/av_notification]

شروع کار در حوزه توریست درمانی و گردشگری

چطور می‌توانیم این خدمات را ارائه کنیم و چطور می‌توانیم در حوزه درمانی یا گردشگری وارد شویم؟ از جمله موانعی که وجود دارد این است که بعضی وقت‌ها مجوزهایی برای بحث توریست‌های درمانی یا توریست‌های سلامت وجود دارد. البته چون تبلیغات شما خارجی است و مشتری‌ها را در خارج از ایران متقاعد می‌کنید تا از این خدمات استفاده کنند و شرایط ارائه خدمات را در ایران برای آن‌ها فراهم می‌کنید، می‌توانید خیلی درگیر مجوز‌ها نشوید اما داشتن آن‌ها بهتر است. این موضوعی نیست که به شما لطمه‌ای بزند یا از فرآیند کاری شما کم کند و نتوانید از آن پیشگیری کنید.

مشتری خارج از ایران را طبق روش‌هایی که ما می‌دانیم به سمت خود می‌آورید. امروز با دوستی صحبت می‌کردم. به او گفتم که ما به دنبال مشتری‌ها نمی‌رویم. ما در مسیر مشتری‌ها قرار می‌گیریم. متد کار ما با متد دیگران متفاوت است. در مسیر درست مشتری‌ها قرار بگیرید تا مشتری‌هایی که دنبال این خدمات هستند، دنبال یک تأمین‌کننده و ارائه‌کننده خدمات یا فروشنده آن محصول یا خدمات هستند، شما را پیدا کنند. شما در بورس و جایگاه مناسب قرار بگیرید. اگر می‌خواهید ماهیگیری کنید به جایی بروید که بیشترین ماهی‌ها را دارد. لزومی ندارد جایی بروید که اصلا ماهی ندارد. جایی که به سختی بتوانید ماهی پیدا کنید و بعد بخواهید با روش‌های پیچیده و التماس و درخواست یک ماهی را به تور بکشید. من به جایی می‌روم که آنقدر ماهی زیاد باشد که ساده‌ترین و ضعیف‌ترین آدم‌ها هم بتوانند بیشترین ماهی را بگیرند. ما این محل و جایگاه را می‌شناسیم.

[av_notification title=” color=’green’ border=” custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=”]
برای شروع کار کافی ست در مسیر مشتریانی که به دنبال ارائه کننده خدمات توریست هستند قرار بگیرید.
[/av_notification]

بسیار خب. شما مسیر را به درستی می‌سازید. اولا بررسی می‌کنید که چه نوع خدماتی را می‌خواهید ارائه کنید. یک گروه از خدمات درمانی یا توریست سلامت یا توریست زیبایی را انتخاب می‌کنید. مثلا در حوزه توریست زیبایی کاشت مو، فک و دندان، بینی و غیره یا در حوزه توریست درمانی بیماری‌های چشم یا هر نوع بیماری دیگری که می‌خواهید کار کنید را مشخص می‌کنید. شروع می‌کنید به ایجاد شرایطی که مشتری‌هایی که دنبال این خدمات هستند بتوانند شما را پیدا کنند. خواه ناخواه در دنیا افراد بسیار زیادی هستند که می‌خواهند از این خدمات استفاده کنند و مشکل اصلی آن‌ها این است که نمی‌دانند کدام مرکز در دنیا بهترین خدمات را ارائه می‌دهد. پس سرچ می‌کنند. این سرچ‌ها به ما فرصت می‌دهد که در مسیر آن‌ها قرار بگیریم. ما شناخت کافی از مشتری‌ها پیدا می‌کنیم و در مسیرشان قرار می‌گیریم و آن‌ها بسیار سریع با ما ارتباط می‌گیرند. اگر طبق برنامه‌های ما پیش بروید ظرف دو ماه می‌توانید این مسیر را برای خودتان فراهم کنید.

بعد از این، شرایط اعتمادسازی می‌ماند. شرایط اعتمادسازی هم شامل ارسال فیلم، صحبت، مذاکره، پیش‌نیازها، گواهینامه‌های لازم و بررسی سابقه پرونده است. یکی از مشکلات در این زمینه این است که مشتری‌هایی که این خدمات را می‌خواهند، باید اعتماد کاملی نسبت به خدمات دریافتی پیدا کنند. کشورهایی مثل کره‌جنوبی که در زمینه توریست درمانی و توریست زیبایی بسیار هزینه کرده‌اند با ساختن فیلم‌های تبلیغاتی مختلفی مثل پرستاران، پزشکان، بیماران و غیره شرایطی را فراهم کرده‌اند که دنیا نسبت به کیفیت خدمات آنها آگاه‌تر شود و اعتماد کند و آن را بپذیرد. اما در ایران این شرایط و خدمات تبلیغاتی ایجاد نشده است. پس شما باید تمام این کارها را به صورت آنلاین و از راه دور و بطور تدریجی انجام بدهید. ما می‌توانیم استراتژی انجام این کار را برای کسانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند، بچینیم.

[av_notification title=” color=’green’ border=” custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=”]
قدم دوم برای جذب توریست، اعتماد سازی است. این کار را به وسیله ارسال فیلم و سایر ملزومات برای مشتریان انجام دهید.
[/av_notification]

بعد از اینکه این شرایط را فراهم کردید، موانع دیگری برای کسب و کارتان وجود دارد. یکی از این موانع بحث قیمت نقل و انتقال ارزی است. شما باید بتوانید بعد از بررسی پرونده مشتری و جلب اعتماد او، فرآیندی ایجاد کنید تا بتواند پرداخت ارزی یا دلاری خود را انجام بدهد. خواه ناخواه برای ابتدای کار باید هزینه یا پیش‌ پرداخت از او بگیرید. البته مشتری‌هایی هم پیدا می‌شوند که آژانس‌های سلامتی هستند. آژانس‌هایی که کار خدمات سلامتی انجام می‌دهند یا تورهایی که در زمینه خدمات گردشگری کار می‌کنند و دنبال این دست از خدمات هستند و با شما ارتباط می‌گیرند.

البته به نظر من خدمات گردشگری بسیار راحت‌تر از خدمات توریست درمانی است. ما شرایط گردشگری بسیار خوبی داریم و فیلم‌ها و تصاویر آماده بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانیم نظر مشتریان را از راه دور جلب کنیم و بحث تور لیدری آن هم بسیار راحت است.

فقط لازم است که نظر آن‌ها را جلب کنید تا تور شما را انتخاب کنند. حتی پرواز را هم خودشان می‌گیرند و وقتی به اینجا آمدند خدمات تور را به آن‌ها ارائه می‌کنید و خیلی راحت می‌توانند همین‌جا به شما اسکناس بدهند و دیگر مشکل نقل و انتقال پول یا پرداخت آن را نداشته باشید. اما در حوزه توریست درمانی گاهی لازم است که پیش پرداخت‌هایی انجام شود.

اگر کسی بخواهد در این زمینه کار کند باید حتما خدمات مشاوره را دریافت کند تا ما استراتژی‎‌ها را برای او طراحی کنیم و کمک کنیم تا بتواند بهترین خروجی‌ها را از کارش دریافت کند. مشتری‌ها به سمت شما می‌آیند و بعد شما آن‌ها را هدایت می‌کنید تا متقاعد شوند با شما کار کنند. عده‌ای که متقاعد می‌شوند به سمت کار شما می‌آیند.

این کار چقدر سود دارد؟

معمولا کسانی که در این کار زرنگ باشند و به روش ما کار کنند، می‌توانند بین دو تا سه برابر مبلغ تمام شده در ایران سود کنند. یعنی مثلا می‌توانید پروژه‌ای که ۵۰ میلیون خرج دارد را بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هم بفروشید. مشتری هم راضی است چون خدماتی که ارائه می‌شود به نسبت تعرفه‌ای که دارد بسیار رقابتی است. در حال حاضر خدمات پزشکی ما افزایش قیمت چندانی پیدا نکرده است، اما ارز ما تقریبا ۴-۵-۶ برابر شده و این افزایش ۴-۵ برابری ارز، انجام این دست خدمات را بسیار رقابتی کرده است. یعنی اگر شما دو سه برابر تعرفه موجود هم بدهید باز هم قیمت تان قابل رقابت است. اگرچه قبل از این افزایش نرخ ارز هم خدمات توریست درمانی و توریست گردشگری در ایران بسیار قابل رقابت بود. اما متأسفانه مسیر آن را ایجاد نکرده بودیم و از طرفی در دنیا هم دقیقا در مسیر مشتری‌های این کالا یا خدمات قرار نگرفته بودیم که بخواهیم آن‌ها را به سمت خودمان جلب کنیم.

این فایل بسیار طولانی شد. البته بحث توریست درمانی و توریست سلامت بسیار مفصل است و اینجا خیلی نمی‌توانم در مورد آن صحبت کنم. اگر فرصت شد در فایل صوتی جداگانه‌ای صحبت می‌کنم، اگر نه دوستانی که می‌خواهند در این زمینه صحبت کنند می‌توانند برای مشاوره یا انتخاب محصول یا شروع کار اولیه با من تماس بگیرند تا در خدمتشان باشم.

[av_notification title=” color=’blue’ border=” custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ icon_select=’yes’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=”]
فایل صوتی توضیحات استاد نظام‌پرور، مدیر توسعه کسب‌و‌کار و مشاور امور صادراتی گروه شرکت‌های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.
[/av_notification]

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.