بررسی صادرات محصول آرد و خمیرمایه

دوستانی که با من کار کردند و من را می­شناسند، می­دانند که تجربه صادرات و کار کردن اکثر کالاها را داشتم و با توجه به این که دوستانی که در این زمینه کار می­کنند و آن­ها را می­شناسم و ارتباطی با تجار مختلف داشتم و با توجه به این که مجموعه گروه شرکت­های آراد نزدیک به ۲۰۰۰ تاجر و تولید کننده و فروشنده با رشته­های مختلف در ارتباط است و با توجه به همین پستی که دارم و سابقه کاری با اکثر کالاها و تجربه کالاهای مختلف را با واسطه یا بدون واسطه برای من پیش آمده است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

سوال می­کنند که چه محصولاتی برای صادرات خوب است و من سعی می­کنم که هر روز ساعت ۱۰، غیر از روزهای آخر هفته و تعطیلات، یک محصول را برای شما معرفی کنم که از آن استفاده کنید. امروز می­خواهم در مورد آرد و خمیرمایه با شما صحبت کنم. آرد خودش یک داستان دارد و خمیرمایه یک داستان دیگر دارد ولی هر دو کنار هم مطرح هستند. از نظر توجهی، من به خمیرمایه خیلی بیشتر توجه می­کنم، خمیرمایه مزیت­های خاص خودش را دارد و در بعضی از کشورها خمیرمایه مثل طلا است و واقعاً یک کالای بسیار ارزشمند محسوب می­شود و خیلی در کسب و کارهایی که قصد صادرات دارند خیلی موثر است و یک محصول ارزشمندی شاید مثل زعفران باشد و از نظر استراتژیکی خیلی موثر است و می­تواند خیلی کمک و تأثیر خوبی در فروش محصول دیگری داشته باشد. اما هر دو تا را کنار هم توضیح می­دهم.

صادرات محصول آرد

صادرات آرد و خمیرمایه

ما در همسایگی کشورهایی قرار داریم که در حوزه تولید گندم در دنیا مطرح هستند و خیلی کار می­کنند و خیلی گندم آنها موثر است و به علت­های مختلف در سرزمین­شان خیلی بحث­های گندمشان دیده می­شود و خیلی متقاضی دارد و حجم خیلی زیادی هم صادرات می­کنند و در این حوزه ما خیلی می­توانیم با آن­ها کار کنیم و فرصت داشته باشیم که از این کشورها گندم بگیریم و فرآوری کنیم و آرد کنیم و به کشورهای دیگر بفرستیم و خیلی فرصت­های عالی ایجاد می­کند.

قزاقستان یکی از کشورهایی است که در حوزه گندم خیلی کار کرده است و سرزمینی است که در مورد گندم خیلی موثر است. آذربایجان هم نسبتاً گندم خوبی دارد و یک سری کشورهای دیگر هم هستند در همسایگی ما و در همین خط جغرافیایی که در حوزه گندم خوب کار می­کنند. مثلا قزاقستان. ترکیه هم در حوزه گندم خوب کار می­کنند و خوب هم صادرات می­کند. در سال ۲۰۱۵، پاکستان هم در این زمینه خیلی خوب دیده می­شده و خیلی موثر بوده است. آمریکا و آرژانتین و امثال این­ها عملاً دور هستند ولی از بین کشورهای همسایه که در حوزه گندم کار می­کنند ۵ تا کشور ترکیه، قزاقستان، پاکستان و آذربایجان است که خیلی دارند کار می­کنند. البته در مقابل ترکیه، قزاقستان و پاکستان که خیلی خوب کار می­کنند، آذربایجان کمتر کار می­کند. به خاطر این که این محصول توسط آن کشورها گندم آن تولید می­شود و از طرفی ما یک پورت و یک هاب خیلی بزرگی در دنیا هستیم. ما می­توانیم به راحتی گندم را در ایران آرد کنیم و به کشورهای دیگر صادر کنیم و ظرفیت آن را هم داریم.

چرا ما باید آرد کنیم؟ چون حمل و نقل، ترابری و ترانزیت در ایران ارزان­تر از کشورهای دیگر در می­آید. بماند که فرآوری آرد ما به کیفیت کشورهای دیگر شاید نرسد اما در بازار چند هزار میلیون دلاری گندم، خیلی عدد بزرگی نمی­شود که بخواهم بگویم خیلی عدد بزرگی است که ما داریم کار می­کنیم و بخواهیم عدد خیلی مطرحی باشیم.

همین الان افغانستان و عراق یکی از بزرگترین صادر کننده­های گندم در دنیا هستند و ما متأسفانه خیلی به این مورد توجه نکردیم. خیلی خوب می­توانستیم با این کشورها کار کنیم و به آنها محصول بدهیم و فرصت­های خیلی خوبی برای خودمان ایجاد کنیم اما متأسفانه توجه نکردیم و کشورهای دیگر آرد آنها را تأمین می­کنند. البته یک حجم کمی از آن را ما تأمین می­کنیم. ما خودمان به خاطر این که وارد کننده گندم دولتی هستیم یعنی وارد کننده گندم در بازار جهانی هستیم، خیلی به این توجه نکردیم که حتماً باید در بازار برای خودمان ظرفیت صادراتی ایجاد کنیم.

چه کاری می­توانیم بکنیم که این ظرفیت صادراتی ایجاد بشود؟ خمیر مایه چون یکی از مواد اصلی در فرآوری و پخت نان هست خیلی در دنیا می­توند جایگا خوبی داشته باشد و ما هم کارخانه­های تولید خمیر مایه خوبی در کشور داریم و می­توانیم از این ظرفیت آن­ها استفاده کنیم. اما تولید کننده­ها به دلیل این که ظرفیت مصرف بازار داخلی آن­ها خیلی خوب است و تقاضای رو به رشد نان در کشور ما هم رو به افزایش است و تنوع نان هم در کشور افزایش پیدا می­کند، این­ها خیلی موثر است اما به صورت عمومی ما توجه­ای به صادرات این محصول نکردیم. اگرچه خمیر مایه رضوی و یکی دو کارخانه دیگر که در این زمینه کار می­کنند صادراتی دارند اما نه در آن حجم­های خیلی بالا و ظرفیت­های خیلی خوبی که می­توانند داشته باشند چون خمیرمایه هم محصول ارزشمندتری است می­تواند بازارش را خیلی خوب پیدا بکند. پس دو تا حالت دارد:
اگر می­خواهم آرد کار کنم، دیدگاهم نباید این باشد که با گندم داخلی بخواهم کار کنم. گندم خارجی را بدون ارز دولتی باید به صورت گذر موقت داخل کشور می­آورم، آرد کرده و صادر می­کنم. در این مسئله یک سود خاصی هم می­کنید که این­جا نمی­توانم بگویم. در مورد کسانی که کار می­کنند، دوستانی داشتم که شکر قهوه­ای می­آوردند و فرآوری می­کردند به شکر سفید و تجارت می­کردند و تجارت آنها شکر بود. این سطح تجارت از تجارت­های معمولی بالاتر است یعنی اگر شما تا دیروز در سطح یک صادرکننده باشید اگر بخواهید وارد این پروسه بشوید یک تاجر بین المللی هستید چون یک کار خاصی می­کنید . یک کالایی می­آید، فرآورده می­شود و دوباره به یک جای دیگر می­رود. حالا این آرد کردن­ها می­تواند در مناطق آزاد انجام شود که بدون دردسرهای گمرکی باشد. مثلاً شما در قشم اگر کارخانه آردی پیدا کنید و محصولاتتان را در قشم آرد کنید هم خیلی راحت می­توانید صادر کنید و هم خیلی بهتر مشتری­ها می­پسندند. چون در طی مسر حمل و نقل آن خیلی راحت­تر است. گندم آنجا می­رسد و آرد می­شود و از آنجا  به کشورهای خلیجی خیلی راحت فرستاده می­شود و کیفیت آرد هم کمتر کاهش پیدا می­کند چون آرد از زمانی که آماده شود تا زمانی که به دست  مشتری برسد، هر چقدر طولانی­تر شود کیفیت آن کاهش پیدا می­کند و کیفیت آرد بهتر می­ماند و از آن طرف هم هر چقد دورتر باشد مزیت­های خاص خودش را دارد ولی در مجموع شما می­توانید به روش­های مختلف در حوزه محصولات آرد و گندم کار کنید و از طرفی هم روی خمیرمایه توجه داشته باشید.

خمیرمایه بسیار محصول پرسودی است، بسیار محصول پر استراتژیک عالی است در حوزه صادرات و خیلی خوب می­توانید در این زمینه کار کنید. برای کسانی که سرمایه دارند حوزه آرد خوب است اما اگر سرمایه ندارید به خمیر مایه توجه کنید. اگر مثلاً چند میلیاردی سرمایه دارید و قصد دارید در یک کسب و کار خیلی خاص و خیلی تاپ لول بگذارید در این حوزه سرمایه بگذارید. من چند میلیارد سرمایه دارم، یک برنامه خاص می­خواهم. برنامه خاص من این است، آن وقت من به شما کمک می­کنم که از جای خوبی گندم خرید کنید، جای خوبی آرد کنید و به مشتری خوبی بدهید. خوبی آن هم این است که مشتری که از شما آرد بخرد سری­های بعد هم از شما خرید می­کند و همین­طور خریدهایش را می­تواند به تناوب ادامه بدهد.

امیدوارم که اگر دنبال شروع کار تجاری هستید امروز شروع کنید. می­توانید ارتباط بگیرید، سوالاتتان را بپرسید، قسمت­های شفاف ذهن خودتان را بپرسید، به شما راهنمایی می­کنم، کمک می­کنم که بتوانید به جلو بروید و قدم به قدم مسیرهای تجاری خودتان را پیش ببرید.

برای ارتباط و دریافت مشاوره از استاد نظام پرور می توانید با شماره ذیل تماس حاصل نمایید:

مشاور تجاری و برندسازی

فایل صوتی توضیحات استاد نظام‌پرور، مدیر توسعه کسب‌و‌کار و مشاور امور صادراتی گروه شرکت‌های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.