انواع روش های پرداخت و دریافت وجه

در این فایل صوتی می­خواهم در مورد روش­های پرداخت در صادرات با شما صحبت کنم. یکی از موضوعات فایل­های روزانه ما در مورد روش­های صادرات است که در این روش­های صادرات یکی از عوامل خیلی مهم، روش­های پرداخت است. یکی از روش­های پرداخت خیلی معروف در کسب و کارها، روشی به نام تلگرافی ترنسفر (Telegraphic Transfer) یا مخفف آن TT است.

Telegraphic Transfer در واقع یعنی پرداخت پول با یک مکالمه تلفنی. مشتری یک شماره حساب می­دهد و می­خواهد که مبلغ را به این شماره حساب بزنید و این حساب پرداخت می­شود. در Telegraphic Transfer ها چطور بوده و چرا برای این عنوان جایگاه گرفته است؟ ملاکش این بوده که مشتری­ای که می­خواهد این کار را بکند از شما فقط یک فاکتور یا پیش فاکتور، یک پروفرما می­گیرد و آن را به بانک خودش ارائه می­دهد و بانک این مبلغ را به حساب شما می­زند. در این روش هیچ ضمانتی از شما دریافت نمی­شود و هیچ قید و شرط خاصی وجود ندارد که فرد را در بازگشت پولش، شما را مجبور کند یا متعهد شوید که حتماً کارش را انجام دهید و اگر پول به حساب شما بیاید، آن فرد باید دنبال پولش باشد.

یکی از پر ریسک­ترین معاملات، معاملاتی هستند که براساس TT یا Telegraphic Transfer انجام می­شوند. مشتریانی که می­خواهند به این روش پرداخت کنند اکثراً کشورهای جهان سوم و در حال توسعه هستند که وارد این پروسه می­شوند و اکثر کشورهای پیشرفته دنیا قاعدتاً این پرداخت­ها را نمی­پذیرند.

مواردی بوده که من با شرکت­هایی معامله می­کردم و من حتی اظهار می­کردم که مشتری من پول نقد دارد و به حساب شما می­زند اما قبول نمی­کرد و عنوان می­کرد که حساب شرکت ما فقط معاملاتی می­پذیرد که معمولاً LC باشد و اگر بخواهند چند میلیون دلار بدون هیچ سندکافی، به حساب من بزنند من پول را برگشت می­دهم و باید کاملاً این رویه که چرا این پول پرداخت می­شود؟ از کجا پرداخت می­شود؟ به چه صورت است؟ همه این موارد باید کاملاً مشخص شود و خیلی شفاف و کامل باشد.

پس یکی از عوامل خیلی مهم در نقل و انتقال پولی، نحوه معاملات است. مشتریانی که می­خواهیم با آنها بر اساس TT کار کنید، اگر این توقع را داشته باشید که در همان مرحله اول، صد در صد مبلغ را به حساب شما بزنند، خیلی غیر منطقی است. مشتری­ای که می­خواهید بر اساس TT کار کنید ابتدا با حداقل مبلغ با او شروع کنید، یعنی یک مبلغ حدود 5 درصد، 10 درصد، 20 درصد، 50 درصد که این مبلغ به این بستگی دارد که کار شما چیست؟ بعضی از دوستان این سوال را می­پرسند که در معاملات خودشان چقدر پیش پرداخت بگیرند؟ پیش پرداخت شما بر اساس ضرر و زیان و میزان ریسک شما است. در بعضی از معاملات، ضرر و زیان و ریسک پایین است، مثلاً بر فرض اگر یک مشتری حتی بعد از تولید، قراردادش را کنسل کند به راحتی می­توانید کالا را بفروشید و به مشکلی نخورید. اما مثلاً مشتری یک سری تابلو فرش و یا فرش­های دستباف با طرح و آرم شرکت خودش سفارش داده است، در این حالت باید صد در صد هزینه­ای را که شما می­کنید باید به عنوان پیش پرداخت از مشتری بگیرید. مثلاً بر فرض هزینه تولید این فرش اگر 100 دلار است و شما به مشتری 150 دلار می­فروشید حتماً باید از مشتری 100 دلار به عنوان پیش پرداخت بگیرید که اگر قرارداد کنسل شد و مجبور به دور انداختن کالا شدید منطقی باشد و به مشکلی نخورید.

موارد زیادی بوده که دوستان معاملاتی کردند و این مسئله را در نظر نگرفتند. پیش پرداخت در Telegraphic Transfer حداقل به اندازه­ای باید باشد که در کنسل شدن قرارداد یا ضرر و زیان آن، خیال شما جمع باشد و بدانید که اگر در این مرحله تا مرحله بعدی پرداخت، هر جا که قرارداد کنسل شود، شما بار را برگردانید، به هیچ مشکلی نمی­خورید و یا این که بخواهید به کسی بفروشید می­توانید به راحتی معامله کنید و مشکلی نخواهید داشت.

در مراحل بعدی، در چند مرحله از مشتری پول بگیرید تا بتواند بپذیرد که به شما پرداخت کند چون این کار قدم به قدم است. مثلاً بگویید بعد از این که کالا تولید شد، یک درصد بدهد، بعد از این که کالا آماده حمل شد، یک درصد دیگر بدهد، بعد از این که به گمرک رفت و اظهارنامه آماده شد، یک درصد بدهد، قبل از حمل کشتی، یک درصد بدهد و ریسک این ها را حتماً باید در نظر بگیرید. برای این ریسک­ها، حتماً مشاوره بگیرید چون بهتر به شما می­توانم بگویم که دقیقاً چه کاری باید بکنید که به مشکل نخورید و این مسئله منجر به این نشود که دچار یک وقفه در کسب و کار شما بشود و یا دچار ضرر و زیان در معاملات خارجی بشوید و این می­تواند به ضرر شما باشد. و از طرفی هم انگیزه بعضی از دوستان که تازه کار هستند، لطمه می­خورد و نگران این مسئله می­شوند. پس معاملاتی و پرداخت­هایی که با یک پیش فاکتور و بدون هیچ اعتبارات اسنادی انجام می­شود به آن TT یا Telegraphic Transfer می­گویند.

امیدوارم که آموزش­های ما برای شما کاربرد داشته باشد، دوستانی که می­خواهند وارد تجارت و کسب و کار بشوند حتماً ارتباط بگیرند، آن­ها را راهنمایی می­کنم، مشاوره می­دهم. شما می­توانید بدون سرمایه تاجر بشوید و وارد تجارت بشوید، می­توانید با حداقل هزینه­ها، کسب و کار خودتان را داشته باشید شاید به اندازه یک سال دانشگاه رفتن هم برای شما هزینه نداشته باشد، شاید به اندازه این که بخواهید دو سال کلاس زبان بخوانید برای شما هزینه نداشته باشد ولی فرصت این را دارید که چه در بازار داخلی و چه در بازار خارجی، وارد کار تجارت بشوید. موفق و پیروز باشید. خدا نگهدار.

برای ارتباط و دریافت مشاوره از استاد نظام پرور می توانید با شماره ذیل تماس حاصل نمایید

مشاور تجاری و برندسازی

فایل صوتی توضیحات استاد نظام‌پرور، مدیر توسعه کسب‌و‌کار و مشاور امور صادراتی گروه شرکت‌های آراد را می توانید در همین قسمت بشنوید.

 

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.