اصول اخلاق تجاری در معاملات بین المللی

اصول اخلاق تجاری در واقع استانداردهای اخلاقی یک جامعه یا فرد را مورد بررسی قرار می دهد. به بیان دیگر اصول اخلاقی علم مطالعه استانداردهای اخلاقی است.

در قرن بیست و یک به دلیل جهانی شدن اقتصاد و گسترش معاملات تجاری میان جوامع و کشورها رعایت اصول اخلاقی در تجارت و به طور کلی در اقتصاد بین المللی اهمیت خارق العاده ایی کسب کرده است.

بررسهای انجام شده نشان داده است که میانگین سود شرکتهایی که معیارهای اخلاقی و ضوابط شناخته شده اخلاق حرفه ای را رعایت می کنند بالاتر از شرکتهایی است که به این امر اهمیت نمی دهند.

در تجارت رعایت اصول اخلاقی مبتنی بر قانون و مقررات و یا دستورالعمل نیستند.بلکه تاجران و بازرگانان به مرور زمان دریافته اند که اگر پاره ایی از اصول اخلاقی را راعایت نکند شانسی در موفقیت و نفوذ به بازار ندارند.

آیا می دانید در اسلام هم بر رعایت اصول اخلاق تجاری در معاملات تاکید فراروانی شده است ؟

امام علی (ع) وقتی در بازار می‌گشت و موعظه می‌فرمودند: هان ای گروه بازرگانان در آغاز از خدا خیر بخواهید و با سهل‌گیری برکت بجویید. و به خریداران نزدیک شوید و به حلم و بردباری آراسته باشید.

از سوگند باز ایستید و از دروغ دوری گزینید و از ستمگری کناره بگیرید و حق مظلومین را بپردازید و به ربا نزدیک نشوید و پیمانه و ترازو را کامل کنید و از اموال مردم کم نگذارید و در زمین فساد نکنید.

رسول اکرم (ص) فرموده‌اند: فروشنده و خریدار باید از پنج خصلت دوری گزینند و الا از خرید و فروش خودداری کنند: رباخواری، سوگند خوردن، نهان داشتن عیب‌ها، ستایش کالا هنگام فروش، نکوهش کالا هنگام خرید.

رعایت اصول اخلاق از طرف همه امامان تاکید شده است که نشان از اهمیت موضوع دارد.

چنانکه امام صادق ـ علیه السلام ـ فرموده اند: همانا کسی که با کمک قسم کالای خود را بفروشد، مورد خشم خداست.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.